word studentlid

— donderdag 16 april 2015, 11:55 | 0 reacties, praat mee

Serious game, minder ­serious ­journalism

Serious game, minder ­serious ­journalism

Serious games – computerspellen die bijvoorbeeld als doel hebben om de speler iets te leren – zijn se­rious business. Bij Butch & Sundance Media weten ze dat. Het Nederlandse bedrijf maakt sinds een paar jaar educatieve games waarin de speler in de huid kruipt van een journalist die op zoek is naar een verhaal. In Wartime Stories is dat niet anders. Laatste wijziging: 16 april 2015, 12:09

Tijdens de eerste missie (in totaal zijn er drie) probeert de speler in opdracht van Vrij Nederland-hoofdredacteur Frits van Exter het ware verhaal achter de Rotterdammer Paul Metz te achterhalen. Die liet in 1941 zijn gezin achter om voor Nazi-Duitsland te gaan strijden tegen de Russen.

De speurtocht naar feiten begint in de archieven van oorlogs­instituut NIOD, waar de speler de eerste feiten op een presenteerblaadje worden aangereikt. Aan de hand van oude foto’s, video’s en documenten leert de speler gaandeweg steeds iets bij over het leven van Metz en zijn vertrek naar het front.

De puzzelstukjes vormen samen een steeds uitgebreider artikel, dat helaas niet heel erg journalistiek wordt opgeschreven. Ook liggen de feiten nét wat te gemakkelijk voor het oprapen.

Storend is dat niet. Wartime Stories is namelijk niet bedoeld als ‘journalistieksimulator’. Het journalistieke aspect is enkel bedoeld als kapstok om de speler (de game is gericht op middelbare scholieren) meer te leren over de Tweede Wereldoorlog. En daarin slaagt Wartime Stories meer dan voldoende.

De game is ontwikkeld door Butch & Sundance Media, Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, Netwerk Oorlogsbronnen, Uitgeverij Deviant en XNY en werd mede mogelijk gemaakt door Nationaal Comité 4 en 5 mei en Stichting Democratie en Media. Speel het eerste level van de game gratis.

Bekijk meer van

Wartime Stories

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.