Sanoma: omzet en winst stabiel, advertentiemarkt blijft zorgelijk

Uitgeverij Sanoma behaalde in 2018 een operationele winst van 197 miljoen euro. Dat is 18 miljoen euro meer dan in 2017. De uitgeverij meldt een verbeterde winstgevendheid over de gehele linie. Sanoma Nederland maakt verder bekend dat een meerderheidsbelang in Panel Inzicht heeft verworven, een bureau dat online kwantitatief onderzoek verricht.
De jaaromzet van de uitgeverij was over 2018 met 579 miljoen euro stabiel. Het vertegenwoordigt een lichte stijging ten opzichte van 2017 (570 miljoen). De groei wordt grotendeels toegeschreven aan de overname van een Finse organisator van festivals en evenementen.
De advertentiemarkt blijft onder druk staan, meldt Sanoma. Over het hele jaar gemeten daalde print stevig (dagbladen -11 procent, tijdschriften -5 procent), bleven de inkomsten uit tv-reclame gelijk en zagen radio en online bescheiden groei (respectievelijk +4 en +3 procent).
Als totaal daalden de advertentie-inkomsten echter met 2 procent. De groei rond online advertenties is op zichzelf met 14 procent indrukwekkend. Die groei vertraagt wel: in 2017 was de toename binnen het segment maar liefst 25 procent. Het online aandeel in het totaal aan reclame-inkomsten is voorlopig dus beperkt.
De organisatorische veranderingen bij Sanoma Nederland hebben geleid tot toegenomen winstgevendheid en gereduceerde complexiteit van de organisatie, aldus de Finse uitgever. Dat leidde weer tot een hogere omzet geleid (77 miljoen in 2018 versus 68 miljoen in 2017, red.) en een verbeterde winstmarge van 18,1 procent (15,5 procent in 2017). Meer bij Sanoma Investors
Praat mee