Sanoma schrijft rode cijfers

Sanoma heeft 2015 afgesloten met een flink verlies: 158 miljoen euro op een omzet van 1,7 miljard. Het jaar ervoor maakte het Finse mediabedrijf nog 62 miljoen nettowinst op een omzet van 1,9 miljard.
Sanoma heeft een moeilijk jaar achter de rug. Het mediaconcern van SBS, Nu.nl en tijdschriften als Libelle en vtwonen zag de winst onder meer teruglopen doordat in het vierde kwartaal 15 miljoen euro moest worden afgeschreven op de waarde van de Nederlandse tv-activiteiten. Maar het mediabedrijf had het vooral moeilijk omdat de Finse activiteiten eveneens onder druk staan.
Oud-Wegener topvrouw Susan Duinhoven trad in september aan als Sanoma-topvrouw en moet de resultaten de komende tijd herstellen. Ze spreekt van een ‘uitdagend jaar’, schrijft het Financieele Dagblad. Sanoma heeft volgens haar aan de ‘bescheiden verwachtingen’ kunnen voldoen door het maken van zware keuzes en door in te zetten op innovaties. Ze noemt dat een ‘sleutelfactor’ voor toekomstig succes.
Praat mee