— woensdag 3 juni 2015, 11:49 | 0 reacties, praat mee

Resultaat onderzoek ‘Journalistiek in 2025’ bekend

Over tien jaar zijn het misschien niet meer de mediamerken die bepalen wat nieuws is, maar is de crowd daarin leidend. Aan de andere kant kunnen journalistieke organisaties worden weggedrukt door internetgiganten en vindt de journalistiek zichzelf opnieuw uit. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit het scenario-onderzoek ‘Het journalistieke landschap in 2025’, waarvan het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek vandaag de resultaten bekend maakt. Het scenario-onderzoek, waarbij huidige trends zijn geëxtrapoleerd naar de toekomst, leverde vier verschillende toekomstbeelden op. Die scenario’s moeten uitgevers, journalisten en opleiders houvast geven voor de toekomst. Als een exacte voorspelling moeten de scenario’s niet gezien worden. “De toekomst is niet exact te voorspellen”, aldus het onderzoeksteam. “Het extrapoleren van huidige trends en ontwikkelingen naar de toekomst geeft per definitie verkeerde voorspellingen. Door trends in kaart te brengen wordt duidelijk in welke context de sector in 2025 zou kunnen opereren.” De vier toekomstscenario’s zijn samengevat in longreads. Deze zijn beschikbaar op journalistiek2025.nl.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.