Resultaat onderzoek ‘Journalistiek in 2025’ bekend
Over tien jaar zijn het misschien niet meer de mediamerken die bepalen wat nieuws is, maar is de crowd daarin leidend. Aan de andere kant kunnen journalistieke organisaties worden weggedrukt door internetgiganten en vindt de journalistiek zichzelf opnieuw uit. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit het scenario-onderzoek ‘Het journalistieke landschap in 2025’, waarvan het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek vandaag de resultaten bekend maakt. Het scenario-onderzoek, waarbij huidige trends zijn geëxtrapoleerd naar de toekomst, leverde vier verschillende toekomstbeelden op. Die scenario’s moeten uitgevers, journalisten en opleiders houvast geven voor de toekomst. Als een exacte voorspelling moeten de scenario’s niet gezien worden. “De toekomst is niet exact te voorspellen”, aldus het onderzoeksteam. “Het extrapoleren van huidige trends en ontwikkelingen naar de toekomst geeft per definitie verkeerde voorspellingen. Door trends in kaart te brengen wordt duidelijk in welke context de sector in 2025 zou kunnen opereren.” De vier toekomstscenario’s zijn samengevat in longreads. Deze zijn beschikbaar op journalistiek2025.nl.
Praat mee