— woensdag 26 april 2023, 15:00 | 3 reacties, praat mee

Redactie Telegraaf boos over doorzetten benoeming hoofdredactie: ‘We gaan de directie zo hard mogelijk raken’

De benoeming van Kamran Ullah en Esther Wemmers als nieuwe hoofdredactie van De Telegraaf was nog geen half uur oud, of een brandbrief van de redactieraad van de krant lag al op straat. ‘De benoeming is tot stand gekomen, ondanks bezwaren van de redactieraad. De directie heeft besloten onze adviezen te negeren’, mailde de raad aan de voltallige redactie. Een sage over angstcultuur, een dure verbanning naar Amerika en een relatie die iets te innig was. In een 'turbulent' redactieoverleg slikt de redactie haar kritiek verre van in.

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

3 reacties

Job de Kruiff, 26 april 2023, 17:45

0,45 eurocent per woord? Da’s 45 cent voor 100 woorden…

Taco Slagter, 27 april 2023, 15:29

Welaan een onthutsend verslag over de machtsstrijd bij De Telegraaf. Wie had dat gedacht. Onder de voorgangers van Jansen als Juul Paradijs, Jan Langereis en Johan Olde Kalter zou zo’n strijd tussen de wil van de redactieraad en de directie vrijwel zeker niet hebben plaatsgevonden. Zij zouden hun opvolging zorgvuldiger en in overeenstemming met de wensen van de Raad goed hebben voorbereid.
Hoofdredacteuren zijn zelden populair. Maar als het waar is wat Telegrafisten – helaas anoniem – over Jansen beweren, dan mogen zij blij zijn dat hij ophoepelt. Het past bij het autocratisch handelen van Jansen kennelijk dat hij de directie zo ver heeft gekregen om zijn regime van het dictaat voort te zetten met twee slippendragers. Aan de wensen van de redactieraad had hij blijkbaar maling. Maar dat is oliedom.
In tegenstelling tot het bedrijfsleven is de verhouding met de ‘redactievloer’ en de directie van een andere orde. Bij een krant gaat het bij de opvolging van een hoofdredacteur eigenlijk om twee kapiteins op een schip: de directie benoemt maar de facto op voordracht van de redactieraad. Wordt dat proces goed doorlopen en neemt de directie de profielschets voor een opvolger serieus dan zal aan het eind van dat proces dat voelen als dat beide partijen het voor het zeggen hebben, zonder dat één van de partijen zich tekort voelt gedaan.
Ik ken het redactiestatuut niet bij De Telegraaf, maar de redactieraad van het Utrechts Nieuwsblad waarvan ik in de vorige eeuw deel uitmaakte, nam destijds het heft zelf in handen. Er was een conflict met de directie en eigenaar ontstaan over het profiel van een opvolger. Eigenaar Wegener wilde een opvolger die naar de pijpen van Apeldoorn zou dansen. Daarop liet de Raad de UN-directie en Wegener weten zelf op zoek te gaan naar een opvolger. En dat de benoeming dan een kwestie van buigen of barsten zou worden. De directie was verstandig en uiteindelijk trok zij samen met de Raad op en kwam er een door iedereen geaccepteerde opvolger uit.
De hakken die nu in het zand staan aan de Basisweg maken dat de krant stuurloos ronddobbert in grote onvrede, ongeëvenaarde frustraties en ongeïnspireerde journalisten.
Ik vrees echter dat de benoeming van die tweekoppige hoofdredactie een fait a compli is. De oplossing die tot een vergelijk moet leiden, ligt bij die twee hoofdredacteuren. Ze zullen moet erkennen dat ze fout zitten een benoeming te hebben aanvaard die totaal indruist tegen de visie van Raad en redactie als geheel over de opvolging van Jansen. En ten tweede zullen ze de redactieleden weer het voorrecht moeten verlenen dat zij de creatieve motor zijn achter de verhalen en dat zij samen met hun chef dus uitmaken hoe een reportage wordt ingestoken en vorm gegeven. Samen en niet anders. Bij de fusie van het UN en zeven andere regionale kranten met het AD begin deze eeuw was er, toen ook al, door de nieuwe hoofdredacteur Jan Bonjer van de fusiekrant zo’n idioot concept bedacht: verslaggevers kregen van hun chef letterlijk op een briefje mee hoe het verhaal eruit moest zien, inclusief de vragen en hoe lang het stukje mocht zijn. En alles geperst in een kader. Het experiment faalde roemloos. Abonnees liepen bij bosjes weg.
De heibel bij De Telegraaf van nu kan ook zijn weerslag hebben op de abonnees. Laat de directie dat goed beseffen. De door de strot geduwde hoofdredacteuren zullen zich moeten haasten om met de Raad en uiteindelijk met de gehele redactie in gesprek te gaan om een nieuwe koers uit te zetten die de steun heeft van alle redacteuren. Daar heeft de directie zich niet mee te bemoeien. Haar taak is een krant uit te geven die zoveel geld oplevert, dat de redactie daar een sprankelende krant van kan maken.

jos van noord, 12 mei 2023, 19:35

Geweldig leuk altijd om van buitenstaanders te lezen hoe het er bij De Telegraaf aan toe gaat, en vooral hoe het er daar aan toe zou moeten gaan. De honden blaffen…
Na meer dan 40 fantastische Telejaren moet ik nog telkens denken aan onze HR Jan, want die zei dan: ‘Inspraak ben ik dol op, maar niet eindeloos want morgen moet de beste krant weer bij de mensen op de deurmat liggen. Daarom is er een aangewezen om te beslissen en nou komt ‘t…..dat ben ik!’
De krant is geen democratie, maar een mediabedrijf met winstoogmerk waar de directie de leiding aanwijst. En nu snel door om de beste krant van NL te maken. Aan de slag! Doei.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.