John de Mol daagt Facebook om Bitcoin-oplichterij
John de Mol eist vandaag in kort geding tegen Facebook dat het platform binnen vijf dagen voorkomt dat zijn beeltenis en naam nog langer in advertenties voorkomen. Oplichters gebruiken namen en foto's van bekende Nederlanders om enorme winsten met de cryptomunt Bitcoin voor te spiegelen.
Wie ingaat op het aanbod is zijn geld kwijt. De Mol is niet de enige bekende Nederlander die in de advertenties voorkomt. Presentatoren Twan Huys, Matthijs van Nieuwkerk en Lieke van Lexmond zijn ook al ongewenst Bitcoin-ambassadeur gemaakt door de oplichters.
Blende-oprichter Alexander Klöpping, die ook regelmatig in deze advertenties figureert, heeft zelfs al enige tijd BITCOIN ADS ZIJN NEP aan zijn Twitter-naam toegevoegd.
De Mol over het kort geding: “Het stuit me tegen de borst dat mensen hun zuurverdiende geld kwijtraken aan deze oplichterij. Mijn naam en beeltenis, en die van andere bekende Nederlanders, worden misbruikt voor het om de tuin leiden van onwetende consumenten. Iedereen begrijpt dat wij dat verschrikkelijk vinden. Facebook weigert maatregelen te nemen om dit te voorkomen. Ik heb het bedrijf de kans gegeven het gesprek aan te gaan en maatregelen te nemen, maar ik liep tegen een muur van onwelwillendheid aan.”
Rob Leathern, die bij Facebook onder meer frauduleuze advertenties moet bestrijden, verwijst in de Telegraaf naar de advertentievoorwaarden die Facebook hanteert. Hij begrijpt de frustratie en zegt dat Facebook de bestrijding van dit type advertenties “zeer serieus” neemt.
Handhaving zou voor Facebook in de praktijk lastig zijn door geautomatiseerde plaatsingssystemen.
Praat mee