Journalisten willen dat Facebook optreedt tegen bitcoinfraude

Een groep journalisten en bekende Nederlanders, onder wie Matthijs van Nieuwkerk, Alexander Klöpping en Humberto Tan, hebben gezamenlijk een verklaring opgesteld waarin zij Facebook verzoeken om op te treden tegen bitcoinadvertenties, meldt EenVandaag.
In de verklaring is te lezen dat de groep Facebook al meerdere keren heeft aangesproken, maar dat de advertenties, met hun namen en foto’s, blijven verschijnen. Ze vinden dat Facebook tot dusver heeft verzuimd om actie te ondernemen.
“Deze advertenties zijn bijzonder schadelijk, veel consumenten zijn al gedupeerd en hebben grote sommen geld verloren. Degenen van wie de naam en foto worden gebruikt worden er op aangekeken”, schrijven ze. Onder de afzenders behoren ook Jort Kelder, Rik van de Westelaken, Herman den Blijker, Nikki Herr, Ruud Feltkamp en Waylon.
De verklaring is gedeeld vlak voor het vervolg in de rechtszaak tussen Facebook en John de Mol, die tot dusver geen akkoord bereikten over de maatregelen die het sociale medium kan nemen tegen de misleidende advertenties waarin de producent te zien is. Jort Kelder ondernam begin deze maand ook al juridische stappen tegen bitcoinadverteerders.
Facebook heeft inmiddels gereageerd tegen EenVandaag. “We werken op dit vlak hard aan betere detectie, beoordelingen en aan het identificeren van de accounts en paginabeheerders die in strijd zijn met ons beleid. Veel misleidende advertenties zijn afkomstig van gehackte accounts en nepaccounts; we zetten ons dan ook in toenemende mate in om deze te verwijderen.” Meer bij EenVandaag
Praat mee