Radar doet aangifte tegen Google, ‘techbedrijf faciliteert oneerlijke handelspraktijken’

Het consumententelevisieprogramma Radar van AVROTROS heeft donderdagochtend aangifte gedaan tegen techgigant Google. Volgens het televisieprogramma "faciliteert het techbedrijf oneerlijke handelspraktijken en profiteert het hiervan".
Het zoekbedrijf laat bedrijven in veilingen bieden op een hogere notering in haar zoekmachine op zoektermen zoals “spoed loodgieter”. Voor de hoogste notering in deze branche betalen bedrijven 18 euro per klik. “Een enorm verdienmodel van Google”, stelt Radar. En bovendien maken de bedrijven die grof geld neerleggen voor een hoge notering volgens het consumentenprogramma zich schuldig aan “oneerlijke handelspraktijken”. Google zou hiervan op de hoogte zijn, maar wijzigt haar beleid niet, blijkt uit onderzoek van Radar.
De redactie van Radar schakelde deze zomer een loodgieter in die een hoge notering heeft bij de zoekresultaten van Google. Op verborgen camera wist Radar vast te leggen hoe de loodgieter de klant misleid met niet kloppende bedragen en hoe de loodgieter 59,95 euro per strekkende meter vraagt voor een spiraalveer.
Deze truc is onlangs uitdrukkelijk veroordeeld door een kantonrechter en mag volgens de gerechtelijke uitspraak niet per strekkende meter verkocht worden. Uiteindelijk bedroeg de rekening die Radar onder ogen kreeg meer dan 1.000 euro voor zo’n twintig minuten werk. Een “bonafide” loodgieter zou eenzelfde soort verstopping verholpen hebben voor ongeveer 200 euro, stelt Radar.
Naast aangifte tegen Google deed Radar ook aangifte tegen de loodgieter in kwestie. Met de aangifte wil Radar Google dwingen tot een ander en effectiever beleid.
Praat mee