Platform De Verhalenmarkt beoogt slimme match freelancer en opdrachtgever

Freelancejournalisten en opdrachtgevers kunnen binnenkort via het nieuwe platform De Verhalenmarkt opdrachten vinden en aanbieden. Interessant gegeven daarbij is dat de site een algoritme inzet om schrijfstijl, interpunctie, woordenschat en andere parameters van de schrijvers te analyseren en zo - in theorie - een betere match op te leveren.
Initiatiefnemer Sander Heijne vertelt op de site van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek over het nieuwe project, waarvan de site net live is gegaan. Het Stimuleringsfonds steunde het project eind 2015 met een subsidie van ruim 85 duizend euro.
Freelancers en redacties kunnen nu een account aanmaken, maar het daadwerkelijke matchen begint op een later tijdstip. Het gebruik van de site is nu nog gratis; op termijn - “als alles goed draait” - worden abonnementen geïntroduceerd.
“Het zoeken van geschikte opdrachtgevers om een verhaal te pitchen kost nu veel tijd. Freelancers beperken zich daardoor vaak tot een paar vaste opdrachtgevers en media werken samen met een vaste pool freelancers. Terwijl er zoveel meer aanbod is, aan verhalen en aan media. Met De Verhalenmarkt gooien we de markt open”, stelt Heijne.
De site zou freelancers in contact kunnen brengen met titels die voor specials en themanummers specialistische kennis zoeken. “Er zijn nog steeds duizenden bladen, maar weet ze maar te vinden”, aldus Heijne.
Het project kan op steun rekenen van diverse journalistieke en media-organisaties. De FreeLancers Associatie en journalistenvereniging NVJ en de Vlaamse VVJ hebben interesse in het platform. Meer bij Stimuleringsfonds voor de Journalistiek
Praat mee