Brits platform roept freelancers op werk in te sturen

Het Britse Publish.org, een nieuwe non-profit organisatie die de journalistiek wil helpen verbeteren, roept freelance journalisten op ideeën voor verhalen in te sturen. De organisatie vraagt voor zes domeinen (onder meer ethiek, democratie en oplossingen) verhalen. De producties worden betaald en gepubliceerd op de website en eventueel aan andere platforms geleverd.
De ideeën en uiteindelijk ook de verhalen worden door andere journalisten beoordeeld. Directeur Matt McAlister daarover op de website van Publish.org: ‘Mensen praten over journalistieke transparantie, maar wat betekent dat? Voor ons, dat we collegiale toetsing de kern maken van hoe verhalen worden gemaakt. Wij vragen dus journalisten zowel mee te doen om te beoordelen als om te produceren.’
Zo vraagt het platform nu aan journalisten ideeën in te leveren over de betekenis van de EU. Die worden beoordeeld door Matt Kelly van The New European en Bart Brouwers, professor in Groningen, samen de redactieraad en leden van de online community van Publish.org.
Inmiddels is voor ongeveer 170.000 euro aan donaties opgehaald.
Praat mee