Pfauths en Klöppings medianieuwsbrief niet langer kosteloos
Vorig jaar begonnen Ernst-Jan Pfauth (uitgever De Correspondent) en Alexander Klöpping (oprichter Blendle) een nieuwsbrief met samenvattingen van in hun ogen belangwekkend medianieuws. De brief wordt met ingang van vandaag betaald, bevestigt Klöpping. De brief kost 5 euro per maand.
Over de keuze om De Medianieuwsbrief betaald te maken zegt Klöpping desgevraagd: “We proberen insiders uit de mediawereld tijd te besparen door het belangrijkste medianieuws dagelijks samen te vatten in een e-mail. Inmiddels ontvangen meer dan vierduizend mensen de nieuwsbrief, voornamelijk mensen uit radio, tv, journalistiek en reclame. We willen de dienst graag onafhankelijk en reclamevrij houden en daarom vragen we om bijdrages van onze lezers.”
De nieuwsbrief wordt volgens Klöpping door 69 procent van de abonnees daadwerkelijk geopend.
Pfauth en Klöpping deden in aanloop naar de betaalde editie onderzoek onder lezers, waarin werd gepeild hoeveel ze daar voor over hadden (maandelijks vijf euro dus, red.) en hoe groot de groep is die daadwerkelijk de portemonnee wil trekken.
Van de lezers reageerden er 496 op het onderzoek. Van hen wil 17,5 procent daadwerkelijk gaan betalen.
Dit stuk kwam tot stand met een bijdrage van Nick Kivits
Praat mee