word studentlid

— zaterdag 23 april 2016, 09:56 | 0 reacties, praat mee

Persgroep wil Media ID ook in Nederland

Persgroep wil Media ID ook in Nederland

De Persgroep wil in Nederland Media ID invoeren. Daarvoor wil het samenwerken met alle uitgevers. Doel is te komen tot één inlog voor alle sites in Nederland. Op die manier kunnen uitgevers data verzamelen en verkopen. In België bestaat Media ID al. Het wordt alleen nog niet volop gebruikt. Laatste wijziging: 23 april 2016, 19:18

Dat zei De Persgroep-topman Christian van Thillo vrijdag tijdens een voordracht op de jaardag van het Genootschap van Hoofdredacteuren. Volgens Van Thillo heeft het exploiteren van big data de toekomst.

Vooral ook omdat alle andere pogingen om geld te verdienen met websites tot nu toe falen.

De prijs van banners daalt alleen maar en adblockers zorgen er voor dat veel consumenten de banners niet eens meer zien.

En adverteerders willen steeds meer informatie over mensen om gerichte campagnes te kunnen voeren.

De Persgroep, veruit de grootste krantenuitgever in ons land, kan bedrijven die data niet leveren terwijl Google en met name Facebook dat wel kunnen omdat ze profielen van bezoekers kunnen opbouwen. Gebruikers van Google (via Gmail en Youtube) en Facebook zijn vaak ingelogd als ze internet gebruiken.

In België hebben zowel Vlaamse als Franstalige uitgevers dat probleem al in 2012 onder ogen gezien en besloten te komen tot één systeem van inloggen genaamd Media ID, dat werkt over alle Belgische sites heen. Daarbij kan elke uitgever voor zich data over de bezoekers verzamelen en hoeft de gebruiker maar een keer in te loggen.

Het systeem is tot op de dag van vandaag nog niet volledig in werking omdat, aldus Van Thillo, de Vlaamse publieke omroep op het laatste moment is afgehaakt. ‘Zij vinden het in strijd met hun publieke opdracht informatie achter een login te zetten. En dat terwijl de overheid dit initiatief mede mogelijk maakt. De rest durf nog niet tot een volledige uitrol over te gaan als een grote speler niet meedoet’.

Ook in Nederland wordt zijn plan niet enthousiast ontvangen, gaf hij aan. ‘Er zijn uitgevers die zeggen ‘wij zijn groter dan jij op het web, dus waarom zouden we samenwerken’. Die begrijpen het volgens mij nog niet. Want ook zij hebben moeite mensen een login te laten aanmaken. De drempel verlaag je als je allemaal hetzelfde systeem op dezelfde manier aanbiedt.’

Wat is MEDIA ID? (NL) from Media ID on Vimeo.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.