persveilig seminar

— dinsdag 14 juni 2016, 13:40 | 0 reacties, praat mee

Met journalistiek verzamel je big data

Journalistiek is niet langer bedoeld om lezers te informeren, maar om big data te verzamelen en daarmee adverteerders te plezieren. En werd de data voorheen gebruikt voor reporting (wat is er gebeurd) en analysis (waarom is het gebeurd). Nu gaat het om monitoring (wat gebeurt er nu) en prediction (wat gaat er misschien gebeuren). En uiteindelijk gaat het naar prescription (hoe zorgen we dat het gebeurt). Dus het gedrag sturen, bijvoorbeeld op het doen van een aankoop. Laatste wijziging: 16 juni 2016, 10:11

Dat was de rode draad in de lezingen die hoofdredacteuren en marketeers 6 juni gaven tijdens het Magazine Media Café in de Amsterdamse Balie.

Willem-Albert Bol, marketingmanager advertising bij De Persgroep, hield nog een warm pleidooi voor print advertenties. Die in de vorm van branded content wat hem betreft een nieuw leven voor de boeg hebben.

De overige sprekers zetten hun geld op digitaal of op zijn minst een combinatie van digitaal en print.

Anne Marije de Vries Lentsch, hoofdredacteur van Hearst-titel Cosmopolitan, liet zien hoe een zeer actieve en permanent bijgestuurde online strategie in korte tijd tot een groot bereik kan leiden en tot een flinke omzet.

Kern is dat er veel content wordt gepubliceerd, alleen dat wat succesvol is en aangepast aan het platform. Waarbij Cosmopolitan zich richt op de millennials.

Sophie Croonen, manager Product & Development bij Sanoma, laat zien wat er allemaal met de daarmee verzamelde big data gebeurt. Het liefste koppelt Croonen het aan data van anderen, om nog meer te weten van consumenten.

En dan gaat het er om dat consumenten uiteindelijk kopen waar Sanoma of de adverteerder op dat moment van af moet. In zichzelf niets nieuws als het om adverteren gaat, maar de gebruikte methodes zijn dat wel.

Meer bij Media Magazine Cafe

 

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.