— woensdag 23 januari 2019, 15:35 | 0 reacties, praat mee

Persgroep: fototarief omhoog als onze winst stijgt

© Foto: Jeroen Dijsselbloem/ANP

De Persgroep verhoogt de tarieven voor fotografen als het eigen bedrijfsresultaat toeneemt. Dat schrijft zakelijk directeur Bart Verkade aan de freelance fotojournalisten die voor het bedrijf werken. Een flink deel daarvan voert vrijdag actie tegen de lage tarieven voor foto's, onder meer bij De Persgroep. De fotografen willen dat opdrachtgevers accepteren dat algemene prijsverhogingen dienen door te werken in de fototarieven en dat niet het bedrijfsresultaat van de opdrachtgever leidend is bij het vaststellen van een fototarief. Laatste wijziging: 23 januari 2019, 15:59

In de mail aan de de fotografen schrijft Verkade het ‘jammer’ te vinden dat de fotografen actie voeren. ‘Het liefst zouden we met iedereen persoonlijk in gesprek gaan om uit te leggen dat ook wij het belang zien van kwalitatieve (foto)journalistiek. Die kunnen we behouden als bedrijven gezond zijn, zowel ons bedrijf als dat van de freelance fotografen die voor ons werken’.

‘Het is ook in het belang van de freelancers die voor ons werken, dat ons bedrijf en onze titels een positief resultaat houden. Op de lange termijn houden we daardoor draagvlak voor kwalitatieve (foto)journalistiek. Wij hopen dat in de toekomst weer ruimte zal ontstaan voor een verhoging van de tarieven, bijvoorbeeld als onze online-activiteiten een wezenlijke bijdrage gaan leveren aan het financiële resultaat’.

Concreter wordt zijn toezegging de tarieven te verhogen niet.

Wel roept Verkade in herinnering dat in 2015 de fototarieven met 5 tot 15 procent zijn gestegen. Dat was een vergoeding om foto’s door te kunnen plaatsen binnen de titels van De Persgroep. En dus niet bedoeld als compensatie voor gestegen prijzen.

Solidair
De NVJ heeft woensdag alle leden opgeroepen solidair te zijn met de actievoerende fotografen. NVJ-voorzitter René de Monchy: ‘We vragen jullie om de staking van de fotojournalisten te ondersteunen door geen stockmateriaal in te zetten en het ontbreken van nieuwsfoto’s zichtbaar te maken in het medium waarvoor jullie werken.

Daarnaast kunnen jullie laten zien dat jullie begaan zijn met het lot van de fotografen bijvoorbeeld in redactionele kolommen of uitzendingen. En natuurlijk via social media met de hashtag #fotolozevrijdag en #fotojournalistiekheefteenprijs’.

Onder meer het blad Arts en Auto en Villamedia gebruiken vrijdag geen beeld bij de stukken die online worden geplaatst.

Meer bij de NVJ.

Bekijk meer van

NVJ De Persgroep Bart Verkade

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.