Oproep aan de uitgever: ‘Stop met fossiele advertenties in Trouw’

Een grote groep winnaars van de 'Duurzame 100', een jaarlijkse lijst van duurzame burgerinitiatieven, roept Trouw op om fossiele advertenties te weren. De hoofdredacteur van de krant steunt het initiatief, maar uitgever DPG Media wil 'geen onderscheid' maken in het soort advertenties. 'DPG Media laat Trouw via deze reclames een boodschap verspreiden die zeer schadelijk is voor het leven op aarde.'
De brief is ondertekend door ruim twintig mensen en organisaties die eerder een notering behaalden in de Duurzame 100. ‘Onze plek in de Duurzame 100 schuurt. Want uitstekende klimaatjournalistiek van Trouw en dus ook de Duurzame 100 wordt deels betaald door reclames voor vliegreizen en de fossiele industrie’, stellen de initiatiefnemers in Trouw. Het initiatief is genomen door actiegroep Reclame Fossielvrij, dat meermaals in de Duurzame 100 stond en Trouw in het verleden al aansprak op de ‘fossiele advertenties’ in de krant.
De oproep is, onder meer, ondersteund door Herman Wijffels (ex-Rabobank), Marjan Minnesma (directeur Urgenda), Paul Polman (ex-Unilever), Louise Vet, (hoogleraar ecologie), Ruud Zanders (medeoprichter Kipster), De Jonge Klimaatbeweging en Caring Farmers. Bijna alle personen en organisaties die in de afgelopen jaren tot nummer 1 werden benoemd van de Duurzame 100 hebben de brief ondertekend.
‘DPG Media laat Trouw via deze reclames een boodschap verspreiden die zeer schadelijk is voor het leven op aarde, een boodschap die ervoor zorgt dat vliegen, cruises, vervuilende auto’s en de vervuilende industrie normaal blijven. Dit is een grote obstakel in de transitie. Deze reclames zorgen voor meer emissie, in plaats van minder.’
Uitgever DPG Media zegt te willen waken voor het maken van ‘onderscheid’ in verschillende advertentie. ‘DPG Media maakt geen eigen keuze in adverteerders die zij goed- en afkeurt, want dat zou een politieke stellingname zijn. Daar willen we ons als advertentieplatform voor iedereen verre van houden’, stelt de uitgever. De hoofdredacteur van Trouw, Cees van der Laan, zegt het initiatief te ondersteunen en wil ‘in gesprek’ met de directie van het uitgeefconcern omdat het ‘schuurt met de opvattingen waar Trouw voor staat’.
‘De redactie is daarover in gesprek met de directie en ervaart bereidheid om naar onze argumenten te luisteren. We begrijpen dat naast principiële argumenten, zoals de vrijheid van meningsuiting voor adverteerders, het weren van dergelijke advertenties geld kost. Het gesprek binnen DPG Media is zeker niet ten einde.’
In het verleden weerde de Britse krant The Guardian al fossiele advertenties uit haar kolommen en op haar website. De kritiek van de initiatiefnemers richt zich overigens niet specifiek alleen op Trouw, maar hoopt dat de oproep navolg vindt bij andere Nederlandse dagbladen en media.
Praat mee
1 reactie
Pål Jansen, 6 oktober 2023, 08:00
Hartstikke goed idee. Als die mensen
en hele achterban van die organisaties zich abonneert op Trouw, dan kunnen de verliezen door die keuze wellicht gelijk worden getrokken. Mss kan de Rabo ook sponsoren… ik snap meneer Van der Laan niet, zijn journalisten worden net zo goed van die adverteerders betaald, wat is een alternatieve inkomstenbron?