Onrust bij redactieraden Trouw en de Volkskrant over experiment waarbij krantenartikelen op NU.nl staan

De redactieraden van de Volkskrant en Trouw maken zich zorgen om het experiment waarbij artikelen uit de kranten één-op-een worden doorgeplaatst en gedeeld op Nu.nl. Dat blijkt uit een brief aan Philippe Remarque, directeur Journalistiek DPG Media, waar Villamedia over beschikt. De redactieraden vragen om het stopzetten van het experiment. Volgens Remarque gaat het niet om het delen van content, maar om een ander platform waarop de artikelen worden uitgevent.
De artikelen worden volgens de redactieraden sinds enkele weken doorgeplaatst naar nieuwssite NU.nl. Het zou gaan om een experiment, in voorbereiding op het aanbieden van kopij in wat DPG ‘De Kiosk’ noemt.
“Het delen van kopij is in onze ogen een verkeerde en doodlopende weg: het zal in eerste instantie DPG als uitgever financieel en bereiksmatig ten goede komen, maar het betekent tegelijkertijd journalistieke kaalslag. Het erodeert de identiteit van de Volkskrant en Trouw, en van andere titels,” zo is te lezen in de brief. “Die identiteit is bedrijfseconomisch de kurk waarop de kranten drijven. Niemand betaalt voor Trouw en de Volkskrant als we niet van andere media te onderscheiden zijn, en ons werk uit de context wordt gehaald waarin het thuishoort. Dat is op geen enkele wijze goed voor de journalistiek.”
Daarbij stellen de redactieraden van de kranten in de brief dat er niet de juiste gang van zaken is gevolgd. Voordat kan worden overgegaan tot het delen van artikelen is advies van de redactie nodig en dat is niet gebeurd. “De redactie is overvallen met zowel de timing als de vorm van het experiment.”
De redactieraden vragen dan ook om met het experiment te stoppen en eerst in overleg te treden. “De redactie moet eerst toestemming verlenen voordat kopij wordt gedeeld, danwel ‘redactionele samenwerking’ wordt gezocht met andere titels. De bestaande afspraken met onder meer De Morgen en het ND voor de Volkskrant en met Het Parool en Het Laatste Nieuws (Trouw) staan wat ons betreft nu niet ter discussie.”
In een reactie aan Villamedia stelt Remarque dat er bij de overname van Sanoma is aangekondigd “betaalde journalistiek van onze titels aan te bieden op NU.nl. Dat doen we om mensen die tot nu toe niet in aanraking komen met die journalistiek en niet snel abonnee van één merk zullen worden toch te verleiden om verdiepende artikelen te lezen en daarvoor te betalen. Dat is in het belang van de kranten en redacties, want die bereiken zo meer mensen met betaalde journalistiek.”
Het huidige experiment is volgens de directeur Journalistiek “een bescheiden eerste stap” op weg naar die kiosk op NU.nl. “Het aanbod is beperkt, komt binnenkort achter een inlogmuur en later achter een betaalmuur.”
“Anders dan de redactieraden veronderstellen in hun brief gaat het hier niet om content delen (zoals bijvoorbeeld wel gebeurt tussen Volkskrant en de Vlaamse krant De Morgen) maar om een ander platform waarop onze artikelen worden uitgevent, onder de vlag van de aanleverende titel. Dat doen we zo al jaren op platformen als Blendle, Topics en LexisNexis. We gaan dat ook doen via ons Kiosk-platform op NU.nl,” aldus Remarque, die aangeeft met de redactieraden te zullen praten.
Praat mee
1 reactie
Jacques Peters, 22 mei 2021, 21:38
Aha, de welbekende strijd tussen redactie en uitgever.
Gelukkig; sommige zaken veranderen niet, een pittig conflict op z’n tijd is prima en houdt de partijen scherp.