On demand wint aan populariteit, televisie kijken minder populair
Nederlanders kijken steeds minder naar de televisie, stelt adviesbureau Telecompaper op basis van eigen onderzoek. In 2016 hebben we in totaal vier procent minder lang voor de buis gezeten dan een jaar eerder. Dat terwijl de kijkduur naar Nederlandse televisiezenders jarenlang ongeveer stabiel bleef. Dat stelde het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) half december ook al.
On demand kijken heeft het afgelopen jaar veel aan populariteit heeft gewonnen. “Je ziet gewoon dat televisie steeds vaker geconsumeerd wordt via de smartphone of een tablet’, zegt econoom Sonny Duijn van ABN Amro. Toch loopt Nederland nog niet voorop als het gaat om het online televisie kunnen kijken. In Amerika kiezen steeds meer consumenten voor alleen een internetverbinding omdat ze alles on demand kunnen kijken. ‘Je wordt goed bedient en daar heeft het financieel ook echt zin om je televisie-abonnement op te zeggen.’
Hij denkt dat in de komende jaren steeds meer mensen on demand televisie zullen gaan kijken en dat omroepen en zenders mee zullen moeten gaan met die trend. ‘Het is een serieuze uitdaging en je moet blijven proberen om de consument vast te houden met hoogwaardige mediacontent.’ Meer bij BNR
Praat mee