banner cop

— vrijdag 8 januari 2016, 10:24 | 0 reacties, praat mee

Nederlanders kijken minder tv en meer on demand

Valerie Kuypers / ANP

Nederlanders zijn in 2015 meer video on demand gaan kijken en minder televisie. Dat blijkt uit het de jaarcijfers van Stichting KijkOnderzoek (SKO) (.pdf). De Nederlander keek in 2015 gemiddeld 190 minuten per dag televisie (3 uur en 10 minuten). Dit is 4,8 procent lager dan in 2014, waarin de kijktijd een recordhoogte haalde.

Er zijn volgens SKO twee redenen voor de daling van het aantal kijkminuten. “Enerzijds door het ontbreken van grote evenementen in 2015 (het WK voetbal in de zomer en de Olympische Winterspelen in februari). Anderzijds door het vaker bekijken van video on demand op het televisiescherm en het vaker online kijken van televisieprogramma’s en andere video content.”

De SKO is op 1 januari 2016 begonnen met het meten van online kijken naar televisieprogramma’s. Sinds 2008 wordt het uitgesteld kijken van programma’s meegenomen in de cijfers.

Bekijk meer van

Stichting KijkOnderzoek

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.