Afstudeerprijs Villamedia 2019

— dinsdag 20 december 2016, 09:49 | 0 reacties, praat mee

Verschillen in mediagebruik onder Nederlandse bevolking nemen toe

© CCby Sean Macantee

Vorig jaar besteedden Nederlanders dagelijks gemiddeld acht uur en 33 minuten aan media. Gemiddeld besteden Nederlanders twee uur en 24 minuten per dag aan televisiekijken op het moment van uitzending, ofwel ‘lineair’. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Media: Tijd in kaart’ van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), waarin de gegevens van bijna drieduizend Nederlanders zijn geanalyseerd die een dagboek bijhielden over hun mediagebruik.

Ondanks een flinke toename in het bezit van smartphones en tablets, veranderde de gemiddelde totale tijd die Nederlanders van 13 jaar en ouder aan media besteden niet tussen 2013 en 2015. In de manier waarop Nederlanders kijken, luisteren, lezen en communiceren is in deze periode van twee jaar wel een verandering te zien.

Bevolkingsgroepen verschillen aanzienlijk in hun kijkgedrag. Vooral 65-plussers kijken graag televisie. Op een doorsnee dag kijkt 90 procent naar de beeldbuis. Onder de 13- tot 19-jarigen is dit nog maar 49 procent. In 2013 keek nog 67 procent van de tieners naar de televisie op het moment van uitzending. Het aantal tieners dat op een dag kijkt naar gestreamd, gedownload of gekocht videomateriaal verdubbelde van 9 naar 18 procent.

Ook luisteren jongeren een stuk minder vaak naar traditionele radio dan de gemiddelde Nederlander. Waar meer dan de helft van het Nederlandse volk meer dan twee uur per dag de radio aanheeft, is dat onder tieners maar iets meer dan een kwart.

Met een totale leestijd van 37 minuten lezen Nederlanders in 2015 op een dag gemiddeld vijf minuten minder dan in 2013. Deze daling in leestijd wordt met name veroorzaakt door de daling in het deel van de bevolking dat op een dag leest (van 50 procent naar 46 procent). Het is dus niet zo dat mensen steeds minder lezen, wel dat steeds minder mensen lezen.

Het dagelijks lezersbereik van boeken (15 procent) en tijdschriften (10 procent) bleef constant tussen 2013 en 2015. Het bereik van dagbladen daalde (van 34 procent naar 30 procent). Vooralsnog is het gebruik van digitale leesvormen nog beperkt. Van de 37 minuten die Nederlanders op een dag lezen, doen ze dat slechts zes minuten van een scherm.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.