‘Omzet Facebook op niveau wereldwijde krantensector’
Facebook en Google hebben beiden programma's waarin ze vele miljoenen uittrekken om uitgeverijen te paaien en journalistieke programma's te ondersteunen. Onderzoeker Merja Myllylahti van de Auckland University of Technology in Nieuw-Zeeland zet die bedragen in context: Facebook heeft een omzet op het niveau van de volledige wereldwijde omzet van de krantenwereld.
Facebook behaalde in 2020 een omzet van 86 miljard dollar, met een nettowinst van 29 miljard. De omzet van alle kranten wereldwijd was goed voor 93 miljard dollar, stelt Myllylahti.
Eerder deze maand stak Google 25 miljoen euro in een nieuw Europees mediafonds. Vorig jaar beloofde Google, verdeeld over drie jaar, een miljard dollar in nieuws te zullen investeren.
Deze 333 miljoen per jaar moet gedeeld worden door ongeveer 100.000 uitgevers, wat uitkomt op 3,333 dollar per jaar. “En we weten nu al dat grote nieuwsbedrijven een groter deel ontvangen”, aldus Andrew Hughes van koepelorganisatie Press Database and Licensing Network (PDLN).
Hughes stelt dat gezien de omzetcijfers een hoger investeringsbedrag billijk is, opgeteld minstens twee miljard. Hij wijst er op dat de huidige bedragen niet eerlijk verdeeld worden.
Zowel Facebook als Google wijzen op de waarde van doorverwijzingen.
In de recente ruzie met de Australische overheid becijferde Facebooks hoofd ‘Wereldzaken’ en oud-politicus Nick Clegg dat 5,1 miljard gratis doorverwijzingen goed zijn voor omgerekend rond 266 miljoen euro aan inkomsten voor Australische uitgevers.
Zonder dat de wiskunde achter dat getal wordt gedeeld, is niet te zeggen of dat bedrag klopt, stelt Myllylahti in een blogpost op de site van koepelorganisatie International News Media Association.
Praat mee