— vrijdag 29 juni 2018, 08:01 | 0 reacties, praat mee

Omroepen zinspelen op nieuw en ‘eerlijk’ online distributiekanaal

NPO Start is dé plaats om NPO-producties nog eens te zien | NPO

UPDATE Omroepvaksite Spreekbuis heeft een document in handen gekregen waarin een coalitie van omroepen pleit voor een nieuwe aanpak van online distrubutie van NPO-materiaal. Het manifest heet PublicSpaces en pleit voor een non-profit online platform waar gebruikers niet langer worden gezien als bronnen die geëxploiteerd of (politiek) gemanipuleerd kunnen worden.

Het document waar Spreekbuis naar verwijst heeft een idealistische toon, maar heeft een indrukwekkende groep marktpartijen en omroepen aan zich weten te binden.

“De coalitie bestaat uit Instituut voor Beeld en Geluid, Dutch Design Week, International Documentary Film Festival Amsterdam, Waag, EYE Filmmuseum Amsterdam, Holland Festival, Pakhuis de Zwijger and SIDN Fonds. International Film Festival Rotterdam en de publieke omroepen: VPRO, NTR, BNNVARA en EO”, schrijft Spreekbuis.

Omroepen wilden tegenover Spreekbuis niet officieel reageren. Hoofd Digitaal VPRO Geert Jan Bogaerts wilde dat wel en noemt het PublicSpaces-plan ‘prematuur’ en de inhoud ervan ‘uiterst gevoelig’. Volgens Spreekbuis staan de plannen op gespannen voet met de centralistische koers van de NPO-top, die mensen die materiaal willen terugzien of horen naar de dienst NPO Start verwijzen.

De NPO heeft nog geen officieel verzoek rond PublicSpaces ontvangen, stelt een woordvoerder.

De VPRO heeft inmiddels een statement uitgedaan waarin ze stellen dat er geen sprake is van een alternatief distributiekanaal en dat het genoemde Manifesto niet meer actueel is. De omroep laat weten enkel de mogelijkheden te onderzoeken ‘om het publieke domein in de online omgeving te versterken’. Volgens de VPRO komt het juiste Manifesto later deze middag online, en is de NPO op de hoogte van het initiatief.

Update 29 juni
In een reactie aan Villamedia laat de VPRO weten dat het manifest inmiddels is gepubliceerd. Spreekbuis dook in de nieuwe versie van het manifest en merkt op dat de eerder genoemde term ‘contentdistributieplatform’ is verdwenen en dat de NTR is geschrapt uit het overzicht met coalitiepartners. Spreekbuis: “Het lijkt erop dat de initiatiefnemers in allerijl haar ‘opeens verouderde’ manifest hiermee hebben ‘vernieuwd’ om spanningen binnen publieke omroepbestel te vermijden.”

Bekijk meer van

VPRO PublicSpaces NPO Start

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.