VPRO: meer investeringen in de Nederlandse mediasector van levensbelang

VPRO-directeur Lennart van der Meulen heeft tijdens zijn nieuwjaarstoespraak in het Amsterdamse Paradiso gepleit voor meer investeringen in de Nederlandse mediasector - door zowel de overheid als marktpartijen als Facebook, Google en YouTube. Ook providers die programma's doorgeven zouden een hogere bijdrage moeten gaan leveren, vindt Van der Meulen. Zonder extra geld zijn de ambitieuze doelstellingen van Slob en de NPO onhaalbaar.
“Nederland kan het schudden als open democratie, creatieve samenleving of kenniseconomie als we niet in staat zijn onze eigen media sterk te houden”, vindt de omroepdirecteur. Zonder investeringen zijn de plannen van minister Slob tot mislukken gedoemd, voorspelt Van der Meulen:
“We moeten investeren in onafhankelijke journalistiek, in maatschappelijke media die de samenleving een stem geven en in programma-aanbod waarvoor extra geld nodig is: drama, documentaires, series, eigen formats, wetenschapsprogramma’s. En in techniek, innovatie en de bouw van nieuwe distributienetwerken, een gezamenlijk on demand platform voor alle Nederlandse producties, onafhankelijke sociale media en platforms.”
De nieuwe concessie moet de VPRO als zelfstandige maatschappelijke mediaorganisatie volwaardig erkennen, een duidelijke inhoudelijke opdracht meegeven en de omroep met een stevig basisbudget zeggenschap geven over het programma-aanbod.
“Wij zullen moeten aantonen dat een bestel zonder onafhankelijke omroepen ondenkbaar is. Dat zullen anderen niet voor ons doen. En we zullen het tij moet keren binnen de NPO zelf. Want we worden door de NPO te veel beperkt in de bijdrage die we kunnen leveren aan het publieke media-aanbod”, aldus de omroepdirecteur. Volgens Van der Meulen is 2019 een jaar voor ‘erop of eronder’ voor zijn omroep. Meer bij de VPRO
Praat mee