word studentlid

— dinsdag 29 augustus 2017, 09:07 | 0 reacties, praat mee

NPO wil meer on demand en online; en graag een beetje snel

NPO wil meer on demand en online; en graag een beetje snel
Presentatie omroepjaar 2017-2018 - © Roy Busker | NPO

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) wil aankomend jaar het hele jaar door een talkshow in de vooravond programmeren en stevig aan de slag met online en on demand. En dat laatste moet snel, zei NPO-voorzitter Shula Rijxman gisteren tijdens de presentatie van de plannen voor het nieuwe omroepjaar. Laatste wijziging: 29 augustus 2017, 09:23

Omdat de NPO ‘daar wil zijn waar onze kijkers en luisteraars zitten’, wordt er het komende jaar fors meer geïnvesteerd in on demand en online. ‘Het budget hiervoor wordt drie keer zoveel. We willen daar zijn waar onze kijkers en luisteraars zitten’, aldus NPO-voorzitter Shula Rijxman. In juni werd daar een begin mee gemaakt met de lancering van NPO Start – wat vroeger Uitzending Gemist was. Op dat platform wil de NPO steeds vaker een specifiek aanbod creëren, zoals korte documentaires of experimentele series. Rijxman: ‘We willen nog veel meer bieden op NPO Start. Binge watching, previews. Dat is wat het publiek verwacht. We willen dat snel bieden. Sneller dan de tergend lange procedures die we nu moeten doorlopen om daar politieke toestemming voor te krijgen.’

Ook voor andere online-platforms wil de NPO meer content ontwikkelen die alleen online kan worden bekeken. Zo zijn er komend seizoen zijn nieuwe online-initiatieven te zien als Club Hub, een middagmagazine voor jongeren op NPO3.nl, NPO 101TV en YouTube.

Wat betreft lineaire televisie is de grootste wijziging dat de NPO vanaf 2018 in de vooravond het hele jaar door een talkshow wil programmeren, net zoals dat afgelopen jaar is gerealiseerd op de late avond, waar Pauw en Jinek elkaar nu het hele jaar door afwisselen. Matthijs van Nieuwkerk maakte vorige week al bekend tijd te gaan maken voor andere dingen, en gaat vanaf 2018 nog maar zes maanden per jaar De Wereld Draait Door presenteren. Over de invulling en presentatie van een talkshow voor de rest van het jaar vinden de komende tijd gesprekken plaats. Rijxman: ‘Ik ben blij dat Matthijs’ creativiteit behouden blijft voor de publieke omroep. Tegelijk ontstaat daardoor ruimte voor nieuw talent op de vooravond. Ruimte voor een heel nieuwe lichting programmamakers.’ Over wie de tegenhanger van Van Nieuwkerk zou moeten worden, is Rijxman duidelijk: ‘Graag een presentatrice deze keer!’

Lees meer bij de NPO

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.