mgm nvj maart

— donderdag 26 september 2019, 15:02 | 0 reacties, praat mee

Shula Rijxman: ‘We zouden eigenlijk een heuse transfervergoeding moeten invoeren’

Shula Rijxman: ‘We zouden eigenlijk een heuse transfervergoeding moeten invoeren’
Shula Rijxman. - © Foto: Michel Schnater

'We weten het allemaal: de publieke omroep is een kweekvijver voor talent. Talent dat daarna weleens overstapt naar een commerciële partij, omdat ze daar bijvoorbeeld veel meer kunnen verdienen. We zouden eigenlijk een heuse transfervergoeding moeten invoeren, die we dan voor 100% in de programmering steken. Dan heeft het publiek ook nog iets aan die hele ‘tv-oorlog’!'. Dat pleidooi met een knipoog houdt NPO-voorzitter Shula Rijxman in een verder bloedserieuze analyse van de stand van zaken na het mediadebat in de Tweede Kamer. Laatste wijziging: 26 september 2019, 15:04

Rijxman maakt zich druk over de toenemende politieke bemoeienis. Dan heeft ze het over de financiering en over de invloed op de programmering. ‘Dan gaat het over de kosten van een reisprogramma, de salarissen van onze boegbeelden en de definitie van amusement. Om nog maar te zwijgen over de bemoeienis met de profilering van onze zenders, zoals de invulling van NPO 3. Verantwoordelijkheden die toch echt helemaal bij de publieke omroep liggen’.

De bestuursvoorzitter geeft daarbij aan dat de plannen van mediaminister Slob in elk geval op twee punten aanpassing behoeven wat de NPO en de omroepen betreft: geen reclame meer voor kinderen in plaats van een stop tot acht uur ‘s avonds, NPO 3 behouden voor jongeren en de aandacht voor de regio elders onderbrengen. En Slob zou een stuk duidelijker mogen worden. Nu probeert hij een forse bezuiniging te verkopen als een verhoging van de rijksbijdrage.

Opvallend is dat Rijxman spreekt namens de raad van bestuur en de omroepen. Dat was een paar maanden geleden nog wel anders. Toen stuurden de omroepvoorzitters nog een eigen plan naar de minister. Die daar overigens helemaal niets van overnam.

Bekijk meer van

Ster Shula Rijxman NPO

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.