— vrijdag 3 januari 2020, 09:18 | 0 reacties, praat mee

NPO stopt online met volgcookies voor advertenties

© Foto: Pixabay

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) zijn met ingang van het nieuwe jaar gestopt met advertenties die gebaseerd zijn op het surfgedrag van bezoekers. De Ster (Stichting Ether Reclame), de stichting die de online reclames voor de NPO en alle daarbij aangesloten zenders verzorgt, gebruikte voorheen kleine bestandjes – zogenoemde tracking cookies – om advertenties toe te spitsen op de interesses van de bezoeker. Daar is de stichting nu mee opgehouden.

Dat meldt Emerce. Advertenties op de websites van de publieke omroepen worden vanaf nu enkel nog gebaseerd op de inhoud van een programma. Om die inhoud te bepalen analyseert de Ster de Teletekst-ondertiteling.

De Ster startte in 2019 al een proef met het aanbieden van reclames op deze manier. “Daaruit bleek dat deze vorm hetzelfde succes, al dan niet beter, boekte dan gerichte advertenties op basis van cookies”, aldus een Ster-woordvoerder tegen NU.nl.

Bekijk meer van

STER NPO

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.