NPO stopt online met volgcookies voor advertenties
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) zijn met ingang van het nieuwe jaar gestopt met advertenties die gebaseerd zijn op het surfgedrag van bezoekers. De Ster (Stichting Ether Reclame), de stichting die de online reclames voor de NPO en alle daarbij aangesloten zenders verzorgt, gebruikte voorheen kleine bestandjes – zogenoemde tracking cookies – om advertenties toe te spitsen op de interesses van de bezoeker. Daar is de stichting nu mee opgehouden.
Dat meldt Emerce. Advertenties op de websites van de publieke omroepen worden vanaf nu enkel nog gebaseerd op de inhoud van een programma. Om die inhoud te bepalen analyseert de Ster de Teletekst-ondertiteling.
De Ster startte in 2019 al een proef met het aanbieden van reclames op deze manier. “Daaruit bleek dat deze vorm hetzelfde succes, al dan niet beter, boekte dan gerichte advertenties op basis van cookies”, aldus een Ster-woordvoerder tegen NU.nl.
Praat mee