Sterreclames dragen 187 miljoen euro bij aan mediabegroting

De Sterreclames hebben in 2021 maar liefst 187 miljoen euro opgeleverd aan de mediabegroting van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Dit bedrag is een stijging van 34 miljoen ten opzichte van een jaar eerder.
Het bedrag is hoger dan verwacht. De stijging valt te verklaren door de grote evenementen die in 2021 hebben plaatsgevonden. Met name het EK voetbal en de Olympische Spelen droegen daaraan bij.
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is van plan om in 2027 de zendtijd van reclames te halveren van 10 naar 5 procent. Dit zal ook gevolgen hebben voor de bijdrage van de Ster aan reclames.
De halvering geldt niet voor zogeheten partijen van algemeen nut, zoals maatschappelijke organisaties. Die kunnen ook nog steeds online reclame kopen bij de Ster. Dat kunnen commerciële partijen al niet meer.
TV-marketingorganisatie Screenforce becijferde eerder dit jaar al dat er nog niet eerder zoveel geld werd uitgegeven aan tv-reclames als in 2021. Dat kwam onder andere doordat de economie zich herstelde, meer winkels en e-commercebedrijven reclames kochten en er veel sportevenementen in dat jaar waren, waaromheen reclameboodschappen werden uitgezonden.
Praat mee