word studentlid

— maandag 19 september 2022, 12:02 | 0 reacties, praat mee

NPO Ombudsman licht vervolgstappen toe na klachtenregen Ongehoord Nederland

NPO Ombudsman licht vervolgstappen toe na klachtenregen Ongehoord Nederland
Ongehoord Nederland-voorman Arnold Karskens. Zijn omroep ligt onder vuur vanwege vermeende racistische en discriminerende inhoud in een uitzending van opinie-programma Ongehoord Nieuws. | ANP

NPO-Ombudsman Margo Smit zal de ruim 1750 klachten die ze heeft ontvangen over een uitzending van Ongehoord Nederland éérst voorleggen aan de omroep zelf. Dat is gebruikelijk. Omroepen hebben dan zes weken de tijd voor een reactie. Laatste wijziging: 19 september 2022, 14:27

Het verschil is dat de NPO de Ombudsman in dit geval heeft gevraagd de ON-uitzending van 15 september met voorrang te behandelen. Smit stelt dat ze daarbij de reguliere klachtenprocedure zal volgen. In het kort betekent dat dat klagers in ieder geval een ontvangstbevestiging krijgen en de Ombudsman elke ontvankelijke klacht - ongefundeerde scheldpartijen worden bijvoorbeeld niet in behandeling genomen - aan de betreffende omroep/hoofdredactie wordt voorgelegd.

“Gezien de omvang van het aantal klachten zal het naar alle waarschijnlijkheid niet mogelijk zijn om klagers persoonlijk op de hoogte te houden van de voortgang of uitkomst”, schrijft Smit. De uitkomst wordt op de NPO-website en via sociale mediakanalen gedeeld.

Ook het Commissariaat voor de Media bekijkt de gang van zaken bij Ongehoord Nederland, in het bijzonder wat betreft het onderdeel van de Mediawet dat verbiedt dat een omroep via “mediadiensten aanzet tot geweld of haat jegens een groep of lid van een groep”.

Smit: “Ik ben uiteraard benieuwd naar de antwoorden en verantwoording aan klagers. Net zoals ik benieuwd ben of de toezichthouders en handhavers – in deze NPO, Commissariaat voor de Media en ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap – zich hier verder over buigen.”

Kon Ongehoord Nederland verder simpelweg besluiten dat Ongehoord Nieuws vanaf nu geen actualiteitenrubriek maar een opiniërend programma is? De NPO stelt desgevraagd dat deze praktische invulling inderdaad aan de omroep zelf is. “Maar in beide gevallen dient het programma aan dezelfde journalistieke standaard te voldoen”, aldus de woordvoerder.

Afgelopen zomer legde de NPO de omroep een financiële sanctie op, voor het ‘systematisch schenden’ van journalistieke code. De omroep is daartegen in beroep gegaan. Ondertussen bleven ook voor de uitzending van 15 september klachten binnenstromen over de omroep.

Ongehoord Nieuws was op 22 februari van dit jaar voor het eerst te zien, als eerste tv-programma van Ongehoord Nederland.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.