NOS.nl streeft NU.nl voorbij in online bereik
Nederlandse nieuwsmerken hebben de afgelopen vijf jaar hun online bereik fors zien toenemen. NOS.nl is NU.nl voorbijgestreefd als de best bezochte Nederlandse nieuwssite.
Dat blijkt uit analyse van de top 50 van het online-bereiksonderzoek van VINEX NOBO over de periode oktober 2016 – juli 2021 door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. De top vier bestaat uit de NOS, NU.nl, AD en De Telegraaf.
De grote winnaar is de NOS, die ging van 6,5 miljoen unieke maandelijkse bezoekers in 2016/2017 naar ruim 8 miljoen in de eerste helft van 2021. Die nieuwe toppositie ging ten koste van NU.nl die tot eind 2019 de grootste was. NU.nl bereikt in 2021 bijna 8 miljoen unieke bezoekers per maand. AD.nl kwam op gelijke hoogte met NU.nl en vergrootte de voorsprong op de online editie van De Telegraaf. Volkskrant en NRC blijven qua bereik dicht bij elkaar. Beide sites hebben 3 à 4 miljoen unieke bezoekers per maand.
Volgens het SvdJ laten de jaargemiddelden voor de top vier zien dat vooral AD en NOS hun positie sterk hebben verbeterd. Bij NU, AD en Telegraaf lijkt in 2021 een verzadiging te zijn opgetreden, het bezoek aan het NOS-domein stijgt nog steeds. Ook wordt duidelijk dat 2020 weliswaar een goed jaar was, maar dat ook in 2017, 2018 en 2019 de meeste sites telkens meer bezoek genereerden. De groei is dus geen ‘corona-effect’.
Ook Trouw, Parool, Indebuurt.nl, De Gelderlander, De Stentor en Tweakers zien hun bezoekcijfers stijgen.
Praat mee