Nieuwspoort maakt zich op voor benefietavond Sint Maarten
Staatssecretaris Raymond Knops voor Koninkrijksrelaties is vanavond aanwezig bij de speciale bijeenkomst in Nieuwspoort voor de lokale media van Sint Maarten. Het is zijn eerste publieke optreden als in die functie. Na Irma kwamen de media zelf in zwaar weer terecht. Omdat de economie nog steeds plat ligt, hebben de media veel moeite om adverteerders te werven.
Onafhankelijke, kritische en vitale lokale media zijn voor de Bovenwindse eilanden van levensbelang, stellen de initiatiefnemers over de avond.
Niet alleen door een eenmalige financiële bijdrage is nodig, maar meer structurele samenwerking is ook noodzakelijk. De avond in Nieuwspoort heeft niet alleen ten doel om geld op te halen, maar wil ook mensen met elkaar in contact te brengen en kennis en expertise bundelen.
Vanaf 17:30 uur vindt een talkshow plaats onder leiding van Jaap Jansen (BNR) en Elles de Bruin (Omroep Max). Naast staatssecretaris Knops en fractievoorzitter Pechtold nemen onder anderen deel aan het gesprek: Gordon Snow (hoofdredacteur The Daily Herald), Marcel Gelauff (NOS), Ron van der Veer (Comité Koninkrijksrelaties), Martijn de Rijk (BNR), Floris Sprenger (Een Vandaag), Heleen Haverkort (Ministerie van Financiën), René Roodheuvel (NVJ), Frans Jenneskens (coördinator Caribisch Netwerk), Willem Lenders (stichting Democratie en Media), Harriette Verwey (Rotary International) en muzikale intermezzo’s van zanger-componist Orville Breeveld.
De opbrengst van de benefietavond wordt besteed aan het delen van kennis en kunde, bijvoorbeeld door trainingen en workshops van Nederlandse journalisten en andere experts op gebieden als de bedrijfsvoering van een mediaorganisatie, marketing en sociale media. Meer op de speciaal in het leven geroepen website nieuwspoortvoorsintmaarten.nl.
Zie ook het interview dat NTR had met de initiatiefnemers. Er is onderhand al 25.000 euro opgehaald, maar er gaat dus praktische hulp en geen pot geld naar Sint Maarten.
Evenement-woordvoerder Jan-Willem Wits: “We hebben aan de lokale media gevraagd wat er nodig is en dat is kennis en kunde op niveau.”
Praat mee