Nieuwsorganisaties spinnen garen bij verkiezing Trump
De verkiezingsoverwinning van Donald Trump heeft bij diverse Amerikaanse nieuwsmedia geleid tot een flinke toename in abonnees en donaties. Zo zag The New York Times sinds de verkiezingen op vorige week dinsdag vier keer zoveel nieuwe abonnees verschijnen (print en digitaal) als normaal. Bij The Wall Street Journal zagen ze het aantal nieuwe abonnees de dag na de verkiezingen met 300 procent toenemen.
Al die nieuwe abonnees ontgaan ook investeerders niet. Aandelen van aan de beurs genoteerde kranten lopen sinds de verkiezingen op. Zo zag Gannett Co., uitgever van onder andere de krant USA Today, de waarde van zijn aandelen met 18 procent groeien.
Ook de online publicatie ProPublica gaat het sinds de presidentsverkiezingen voor de wind. Waar de nieuwsorganisatie doorgaans tien donaties per dag mag ontvangen kwamen er afgelopen maandag iedere drie minuten een donatie binnen. Een deel van die nieuwe donaties en abonnees is te danken aan een oproep van komiek John Oliver, die Trumps overwinning zondag in zijn programma Last Week Tonight weet aan ‘nepnieuws’ op sociale media en zijn kijkers opriep te investeren in échte journalistiek. Meer bij The Boston Globe
Praat mee