Nieuw crossmediaal bereiksonderzoek in de maak

Kijken, lezen en luisteren naar/van media en reclame via alle beschikbare kanalen, online en offline, in een overzicht. Dat is het doel van een nieuw op te zetten crossmediaal bereiksonderzoek.
Hiermee is Nederland naar eigen zeggen het eerste land in de wereld waarin een tender wordt gestart voor een crossmediaal bereiksonderzoek.
De organisaties voor bereiksonderzoek in Nederland, te weten Stichting Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM), Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO), Stichting KijkOnderzoek (SKO) en de Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) hebben een zogeheten Request for Proposal (RfP) gepubliceerd waarin aan onderzoekbureaus wordt gevraagd om met voorstellen te komen. Het doel is om in het najaar tot een keuze te komen.
De RfP moet leiden tot een nieuwe, gezamenlijke standaard voor het meten en rapporteren van bereik van media en reclame. De initiatiefnemers SKO, NLO, NOM en VINEX, zijn van plan om een nieuwe organisatie op te richten die verantwoordelijk wordt voor het nieuwe bereiksonderzoek. Over de organisatievorm en de mogelijke transitie naar een nieuwe organisatie zal in de komende maanden verder worden gesproken. Meer bij Kijkonderzoek (.pdf)
Praat mee