News Corp. start aggregatiedienst Knewz om strijd aan te gaan met Facebook en Google
Uitgeverij News Corp. is nieuwsaggregatiedienst Knewz.com gestart om te concurreren met techbedrijven als Facebook en Google en er voor te zorgen dat uitgevers hun eigen content beter te gelde kunnen maken.
Techbedrijven hebben de afgelopen jaren veel kritiek gekregen van uitgevers. De techreuzen verkopen advertenties bij andermans content en profiteren op die manier van het werk dat journalisten doen en waar ze niets voor betalen. Ze delen geen winsten of lezersdata met uitgevers, iets wat Knewz belooft wél te zullen doen, zodat uitgevers hun eigen content beter te gelde kunnen maken, meldt The New York Post.
Vorig jaar ging er 329,63 miljard dollar om in de wereldwijde advertentiemarkt, waarbij volgens eMarketer Google 32 procent kreeg en Facebook 21,1 procent van de taart snoepte.
Knewz.com biedt koppen en korte samenvattingen van elk verhaal met een doorklik naar de eigen website van de publicatie.
De site is reclamevrij en bevat artikelen van 400 uitgevers. Publicaties die deel uitmaken van de bètatest zijn onder meer The Washington Post, The New York Times en publicaties van news Corp., zoals The Wall Street Journal en de New York Post. Knewz biedt ook verhalen uit een reeks kleinere kranten, waaronder Anchorage Daily News en Winston-Salem Journal, evenals tijdschriftpublicaties, zoals The Nation, Mother Jones en opiniesite Newsmax. Fox News en buitenlandse publicaties zoals Al Jazeera, de BBC en de Daily Mail zitten er ook in.
Praat mee