New York Times: digitale omzetgroei, meer abonnees, grotere redactie

De uitgeverij The New York Times Company meldt dat het op koers ligt om tegen het einde van volgend jaar 800 miljoen dollar uit digitale activiteiten te halen. In 2025 verwacht de krant bovendien zo'n tien miljoen digitale abonnees te hebben. Nu zijn dat er 3,3 miljoen.
In 2018 haalde de New York Times 709 miljoen dollar uit enkel digitale activiteiten, zoals toegang tot nieuws en losse betaalde diensten als kruiswoordpuzzels en recepten. Het aantal digitale abonnees is met 27 procent gegroeid ten opzichte van 2017.
Online reclame nam in het laatste kwartaal toe met 23 procent naar 103 miljoen dollar. Het is voor het eerst dat online advertenties de krant meer opleveren dan print. In het laatste kwartaal daalde inkomsten uit print met tien procent naar 88 miljoen dollar.
De redactie van de krant groeide het afgelopen jaar met 120 mensen naar een grootte van 1600 journalisten. Niet eerder was de redactie van de New York Times zo groot. Journalist Joshua Benton van Nieman Lab merkt op dat de New York Times inmiddels de redactie kan betalen uit enkel de digitale activiteiten.
Twee jaar terug herinnerde de uitgeverij al aan het teruggelopen belang van print binnen de totale omzet. Een echt afscheid van een gedrukte editie lijkt voorlopig ondenkbaar. Maar in theorie zou de krant zo’n digital only-transitie zonder kleerscheuren doorstaan.
De krant heeft verder een comfortabele cash-positie opgebouwde, met 826 miljoen dollar aan liquide middelen. Het wil daarnaast komend jaar draaien aan de digitale abonnementskosten. Topman Mark Thompson verwacht dat abonnees zullen begrijpen dat kwaliteitsjournalistiek met een prijskaartje komt.
Van de abonnees woont 16 procent niet in de Verenigde Staten. De uitgeverij ziet daarom nog kansen voor internationale groei. Meer bij New York Times
Praat mee