Topman New York Times: printeditie blijft ‘zolang het loont’
De komende tien jaar verschijnt er nog een printeditie van de New York Times, verwacht topman Mark Thompson. De beslissing over een gedrukte New York Times is volgens Thompson simpwelweg een kwestie van economie: zolang het loont, verschijnt die.
Thompson deed zijn uitspraken in het zakenprogramma Power Lunch van CNBC. Vorige week had uitgeverij The New York Times Co cijfers bekend gemaakt over een explosieve groei aan digitale abonnementen: 157.000 nieuwe digitale abonnees in het laatste kwartaal van 2017. De totale jaaromzet uit abonnementen (papier, digitaal en specialistische producten als kruiswoordpuzzels) kwam uit op 1 miljard dollar.
Er zijn nu in totaal ruim een miljoen digitale abonnees bij de krant.
In het laatste kwartaal van 2017 was de winst uit digitaal ruim 96 miljoen dollar, bijna het dubbele van dezelfde periode vorig jaar. “Digitaal groeit hard”, aldus Thompson, die tegelijk erkende dat printabonnementen ‘hoewel stabiel’ toch een daling jaar-op-jaar laten zien.
Thompson: “Er bestaat geen twijfel over dat we meer verdienen aan een printabonnee. Maar het punt rond digitaal is dat we er veel, véél meer van kunnen werven.” Voor de komende tien jaar lijkt een geprinte New York Times volgens de topman wel veilig.
Thompson stelde tegenover CBNC dat hij de printeditie “wil zien overleven en gedijen” maar dat er desondanks mogelijk een houdbaarheidsdatum aan zit. Meer bij CNBC New York Times
Praat mee