New York Times verdient steeds meer met digitaal

Uitgeverij The New York Times Company heeft een uitstekend derde kwartaal afgerond, met groei in inkomsten uit digitale advertenties en meer digitale abonnementen. De ineenstorting van print wordt er niet mee voorkomen stelt de uitgeverij, maar het helpt bij de transformatie naar een bedrijfsmodel waarbij print niet langer centraal staat.
De uitgeverij wist de kwartaalomzet met 6 procent te vergroten, naar 386 miljoen dollar (332,9 miljoen euro). Er werden in het kwartaal 105.000 digital-only abonnementen verkocht, waarmee het bedrijf nu 86 miljoen dollar verdient. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar is dat een groei van 46 procent.
Advertentie-inkomsten uit digitaal groeide in het kwartaal met 11 procent naar 49 miljoen dollar. Topman Mark Thompson zegt dat de cijfers “de aanhoudende kracht van onze digitale strategie aantoont”. Hij stelde dat het publiek diepgaande kwaliteitsjournalistiek blijft waarderen.
Thompson stelde in een toelichting op de cijfers dat hij de doelstelling van 800 miljoen dollar (690 miljoen euro) jaaromzet uit digitale advertenties per 2020 volstrekt haalbaar acht. Meer bij New York Times / Cijfers Q3 kwartaal NYT (in .pdf)
Praat mee