— vrijdag 10 maart 2017, 17:04 | 1 reactie, praat mee

New Skool Media hakt in tarieven freelancers

New Skool Media, uitgever van 27 tijdschriften waaronder Roots, Zin en Seasons, gaat fors korten op de tarieven voor freelance journalisten. De tariefsverlagingen, die meteen ingaan voor nieuwe klussen, kunnen oplopen tot meer dan de helft. Volgens uitgever/directeur Rob Koghee ziet New Skool Media zich hiertoe genoodzaakt vanwege de verdere teloorgang van de losse verkoop. Laatste wijziging: 10 maart 2017, 22:16

Die kelderde afgelopen half jaar met elf procent, zegt Koghee. “De winst is behoorlijk aangetast. Ingrijpen is nodig, wil de bedrijfscontinuïteit niet in gevaar komen.”

De kostenbesparingen zullen door alle tijdschriften gedragen moeten worden - ongeacht individuele resultaten. Ook bladen die het minder slecht doen, zoals Zin, moeten “enorm snijden in het budget”, schrijft de leiding in een brief aan alle freelancers.

Bij New Skool Media bepalen leidinggevenden de tarieven voor freelancevergoedingen. De bedragen verschillen fors per titel en per freelancer. In sommige gevallen wordt één euro per woord betaald, zegt Koghee. “Daarin zijn we doorgeschoten. Een euro per woord is niet meer marktconform.”

In de nieuwe opzet schommelt de woordprijs tussen de 25 en maximaal 40 cent per woord. Met journalisten worden individueel nieuwe prijsafspraken gemaakt per artikel.

Zin bijvoorbeeld betaalde voorheen voor een artikel van vijfhonderd woorden 250 euro. Volgens de nieuwe tarievenlijst wordt dat tussen de 125 en 200 euro.  Een verhaal van 1500 woorden was goed voor 600 euro. Volgens de nieuwe rekenmethode ligt het tarief tussen de 375 en 600 euro.

Niet alleen journalisten moeten inleveren, hetzelfde geldt voor fotografen, eindredacteuren en vormgevers. Sommige rubrieken worden stopgezet.

‘We kunnen jullie verzekeren dat dit niet onze keus is, maar het gevolg van een strategische keuze van New Skool Media. Het is ons dan ook oprecht niet gegeven om over het waarom met jullie in discussie te gaan.’ Voor vragen over het waarom verwijzen hoofdredacteur en andere leidinggevenden de zzp’ers door naar de uitgever.

Koghee gaat volgende week vrijdag tijdens een gesprek het beleid toelichten aan de NVJ. ‘We betalen nog altijd fors, zeker vergeleken met kranten. We hebben ook nooit eerder de tarieven aangepast. Daartoe worden we nu gedwongen.’

Bekijk meer van

Rob Koghee NVJ New Skool Media

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

Martin Stevens, 13 maart 2017, 19:05

En de vormgevers, de drukkers, de verspreiders, de redactie, de directie… gaan die ook allemaal voor de helft werken? Of is het weer ter meerdere eer en glorie van de aandeelhouders die niets anders bijdragen dan geld waar ze maximaal winst uit willen krijgen?

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.