Nederlandse media-ceo’s: herstel advertentiemarkt kan tot 3 jaar duren

De meerderheid van de Nederlandse media-ceo's verwacht dat de coronacrisis een langdurig effect zal hebben. Zij houden er rekening mee dat het herstel twee tot drie jaar kan duren en dat de (advertentie)markt niet meer op het oude niveau terugkomt, meldt Adformatie.
Dit is een van de uitkomsten van een serie interviews met ceo’s van 18 toonaangevende Nederlandse mediabedrijven die Heiko Bleeker (directeur Station10) heeft gedaan voor Adformatie. Het gaat om interviews met bestuursvoorzitters van onder andere DPG Media, Discovery Networks Benelux, Endemol Shine Nederland, RTL, Spotify, Sijthoff Mediagroep en Walt Disney Company.
Slechts bij een klein aantal bedrijven heeft de crisis nauwelijks effect op de resultaten. Maar in de genoemde berekeningen wordt uitgegaan van een marktkrimp van 10 tot 20 procent. De effecten van de covid19-pandemie zijn voor ieder bedrijf anders. Maar de top 5 van meest genoemde gevolgen zijn de financiële impact, contentconsumptie verandert versneld, aanpassingen in operatie en organisatie, externe relaties komen onder druk te staan en de ceo is ook maar een mens.
De uitdagingen voor de komende periode zijn volgens de geïnterviewden: het bedrijf financieel gezond houden, strategische koers houden, content maken in tijden van consumptieverandering, opnieuw organiseren en kansen voor optimisten.
Praat mee