Motie om bekendmakingen in hah-bladen te houden verworpen
De Tweede Kamer heeft een motie van Kamerlid Peter Kwint (SP) en Kirsten van den Hul (PvdA) verworpen rond gemeentelijke advertenties in huis-aan-huisbladen. In het wetsvoorstel van staatssecretaris Knops hoeven gemeenten, provincies en waterschappen niet langer hun bekendmakingen in een huis-aan-huisblad te zetten. Dat kan kleinere lokale en regionale media miljoenen aan advertentie-inkomsten schelen.
Kwint en Van den Hul noemden het einde van die verplichting in hun motie een forse aderlating voor media die het financieel al moeilijk hebben. Ze stelden verder dat digitale bekendmakingen minder toegankelijk zijn voor mensen die digitaal niet zo vaardig zijn.
Het kabinet becijferde de potentiële besparingen door bekendmakingen en mededelingen online te brengen op zo’n 24 miljoen euro. Koepelorganisatie NDP Nieuwmedia had kritiek op het voorstel.
Kwint zei eerder over de plannen: “Met één pennenstreek wordt een bedrag weggeschreven dat een veelvoud is van de bedragen waar we hier in de Tweede Kamer veel langer over debatteren. Juist voor de lokale media, die er slecht voorstaan, is het schrappen van deze advertentiebestedingen echt onbegrijpelijk.”
De motie om het einde aan de verplichting te heroverwegen haalde tijdens de stemming gisteren echter geen meerderheid.
Praat mee