Mediahuis ziet omzet flink stijgen in 2019
Mediahuis boekte in Nederland, België en Ierland vorig jaar een omzet van 857,9 miljoen euro. Een stijging van 38,8 miljoen euro ten opzichte van 2018, blijkt uit de jaarcijfers over 2019 die Mediahuis publiceerde.
De nettowinst staat op 15 miljoen euro. Die daling komt vanwege een aantal eerder aangekondigde herstructureringen, samen met een eenmalige kost die verbonden is aan de overname van het Ierse Independent News & Media (INM), meldt de uitgever van onder meer TMG en NRC.
Op de Nederlandse advertentiemarkt hield Mediahuis de afgelopen periode goed stand, mede door “verdere efficiënties” en kostenreductie. Het totaal aantal online abonnementen nam ook toe. “De strategie waarbij relevantie en onderscheidende berichtgeving achter de paywall wordt geplaatst, is een belangrijke sleutel tot dit succes”, aldus het persbericht.
De markt van de huis-aan-huis-bladen kent echter een structurele daling, wat leidde tot het samenvoegen of stopzetten van bepaalde activiteiten.
In België noteerden de radio-activiteiten een niet nader gespecificeerde groei, maar kampen de kranten in print en online met dalende advertentie-inkomsten. Het resultaat bleef daar onder de verwachting. Meer bij Mediahuis
Praat mee