Stoelendans bij snel expanderende Mediahuis

De snelle groei van Mediahuis zorgt ervoor dat er wat geschoven gaat worden in de directie van het Belgisch-Nederlandse mediaconcern. Na overnames van NRC, TMG, Media Groep Limburg en Wayne Parker Kent van de afgelopen jaren, heeft Mediahuis zijn pijlen nu ook gericht op Ierland, waar ze een overnamebod hebben uitgebracht op het Ierse Independent News & Media (INM). Door deze snelle expansie, zijn er een aantal wijzigingen nodig, meldt het concern.
Allereerst gaat Marc Vangeel zich samen met voormalig NRC hoofdredacteur Peter Vandermeersch bezig houden met de integratie van INM binnen Mediahuis. Vangeel was daarvoor CEO van TMG en heeft daar de integratie van NRC binnen Mediahuis in goede banen geleid. Het duo kan aan de slag zodra de overname-transactie definitief is afgerond. De Ierse mededingingsautoriteit en de INM aandeelhoudersvergadering hebben hun toestemming al gegeven. Het concern wacht nog op goedkeuring van het Ierse ministerie van Communicatie en de bekrachtiging door het Ierse Hooggerechtshof.
Vangeel wordt bij TMG opgevolgd door Rien van Beemen. Van Beemen was sinds 2013 CEO van NRC Media. Die functie zal na zijn vertrek worden opgevuld door Dominic Stas. Hij was op zijn beurt sinds 2017 CEO van Mediahuis Limburg. Binnen Mediahuis Limburg is de zoektocht ingezet naar een opvolger.
Gert Ysebaert, die sinds het ontstaan van Mediahuis als CEO zowel de Belgische als de groepsactiviteiten overziet, zal zich voortaan als CEO Mediahuis Groep toeleggen op het leiden en de verdere ontwikkeling van de groep. Binnen de Belgische organisatie wordt Ysebaert als CEO opgevolgd door Koen Verwee, die voorheen onder meer voor Telenet werkte en als CEO bij De Persgroep Publishing, waar hij de digitale transformatie van het bedrijf heeft geleid.
Tot slot treden ook Peter Soetens, Chief Digital Officer en Martine Vandezande, Group HR Director, toe tot het Mediahuis Group Team.
Gert Ysebaert, CEO Mediahuis Groep: “Door de snelle groei van Mediahuis de afgelopen jaren en de plannen op de Ierse markt, zijn we een gediversifieerde internationale mediagroep geworden. Na het verkrijgen van de nodige goedkeuringen voor de overname van INM, zal onze groep meer dan 4.000 medewerkers tellen en een omzetcijfer hebben van zo’n miljard euro. Dat maakt het nodig om onze structuur te versterken en een aantal herschikkingen door te voeren.
Praat mee