— woensdag 3 januari 2018, 08:30 | 0 reacties, praat mee

‘Media negeren vooruitgang in ontwikkelingslanden’

Foto uit 2017, die de ernstige droogte in Somalië demonstreerde. - © Arie Kievit | ANP

Media geven een ‘eenzijdig en achterhaald beeld’ van de werkelijkheid in ontwikkelingslanden. Dat betoogt mediawetenschapper Mirjam Vossen, die op 9 januari aan de Radboud Universiteit in Nijmegen promoveert op een onderzoek naar beeldvorming van wereldwijde armoede in de Europese media.

Voor haar proefschrift onderzocht journalist en sociaal geograaf Vossen op welke manier er door kranten en hulporganisaties in Nederland, Vlaanderen en Engeland over wereldwijde armoede wordt bericht. Daaruit blijkt in eerste instantie dat er – vooral in Nederland en Vlaanderen – veel minder clichématige beelden worden gebruikt dan vaak wordt gedacht.

Toch vindt Vossen dat het wel degelijk de verantwoordelijkheid is van de media, dat mensen bij armoede in ontwikkelingslanden toch voornamelijk denken aan ‘hongerbuikjes en vliegjes in het oog’,  ook al publiceren ze die beelden nauwelijks meer. Ze concludeert dat de media hun publiek een beeld van ontwikkelingslanden voorschotelen dat nog teveel hangt op het idee dat die landen afhankelijk zijn van het rijke westen, en te weinig recht doet aan de snel veranderende werkelijkheid in die landen. ‘Kranten berichten vooral over achterblijvende ontwikkeling, conflicten en wanbestuur. Ze besteden weinig aandacht aan, bijvoorbeeld, de sterk gedaalde kindersterfte of extreme armoede. Zo voeden ze het beeld van stagnatie en eindeloos durende ellende in ontwikkelingslanden.’ Vossen vindt dat zowel ontwikkelingsorganisaties als nieuwsmedia nieuwe vormen moeten vinden om meer aandacht te schenken aan vooruitgang en lokaal initiatief in ontwikkelingslanden.

Dat moet kunnen, want volgens Vossen zijn journalisten wél goed op de hoogte van vooruitgang. Maar: ‘Nieuwsmedia willen ‘nieuws’ brengen. Dat gaat vooral over misstanden. Het feit dat afgelopen jaren een kwart miljoen mensen per dag uit de extreme armoede ontsnapte, is geen nieuws. De gewone mediaconsument hoort alleen maar over conflicten, slecht bestuur, rampen en ellende. Geen wonder dat mensen denken dat er nooit iets verandert.’


Proefschrift: Mirjam Vossen: Framing Global Poverty. European Newspapers, NGOs and citizens on poverty in developing countries. Uitgeverij Wereldpodium / Lenthe Publishers.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.