Afstudeerprijs Villamedia 2019

— donderdag 22 februari 2018, 13:22 | 0 reacties, praat mee

Maurice van der Spek lanceert platform over Europese voedselindustrie

Maurice van der Spek. Foto: Jack Davies

Journalist Maurice van der Spek (28) is onlangs een Engelstalig platform begonnen over de voedselindustrie. Hij richt zich op een Europees publiek en wil er onder meer achter komen hoe het zit met ‘normale’ en biologische producten. Op mauricevanderspek.com deelt hij zijn zoektocht aangewakkerd door de vraag: wat is de impact van mijn voedselaankoop op het milieu en de mensen in de keten?

In zijn vriendenkring zijn er al jaren gesprekken gaande over hoe ze kunnen bijdragen aan een betere wereld. Van der Spek: “Hoe komt het dat je voor 250 gram ‘normale’ champignons €0,80 betaalt en voor biologische meer dan het dubbele? Als ik in de supermarkt sta gaan er veel dingen door me heen. Ik ben bereid om die extra euro te betalen. Maar heeft het effect? Draag ik bij aan een betere wereld? Ik bleef dit soort vragen hebben. Elke week weer. Daar wilde ik wat mee doen.”

Hij heeft 60.000 euro aan donaties nodig om zijn ideeën te realiseren. Dat wil hij gaan doen met crowdfunding. Met het bedrag kan hij de kosten dekken van onder meer reizen, onderzoeken, een bedrijfsfilm en een website laten bouwen. In zijn netwerk heeft hij al 8850 euro opgehaald. Op 12 maart begint de crowdfundingcampagne op mauricevanderspek.com.

Van der Spek: “Ik begin als niet-wetende consument bij nul. Ik ben een journalist en ik stel natuurlijk vragen. Maar ik ben ook een consument met vragen.  Alle dingen waar ik onderzoek naar doe ga ik delen op het platform. Ik zie het als een reis, elke stap deel ik met mijn volgers. Ze kunnen reageren, vragen stellen en feedback geven. Zo wordt het een interactief geheel.”

“Ik hoop dat ik na een tijdje de rol als journalist kan vervangen voor gespreksleider. De volgende ‘journey’ ga ik laten bepalen door suggesties van volgers. Het is wel belangrijk om steeds weer terug te gaan naar de rode draad: draag ik met de producten die ik in de supermarkt koop bij aan het milieu en de mensen in de keten?”

Van der Spek is zijn site niet begonnen voor het geld. “Ik kan dit doen omdat ik parallel aan het platform een contentbureau run, The Content Crafters. Mocht ik er op termijn een salaris mee kunnen verdienen dan zou dat mooi zijn. Maar het is niet mijn hoogste doel.”

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.