mgm nvj maart

— maandag 19 mei 2014, 14:32 | 0 reacties, praat mee

‘Freelancers moeten meedelen in de opbrengst van Blendle en andere verkoopsites’

Uit een peiling op villamedia.nl blijkt dat 67 procent van de stemmers het eens is met deze stelling en 33 procent oneens (stand 19-5-2014). Laatste wijziging: 20 januari 2015, 20:16

Nikki Sterkenburg

redacteur Elsevier, voormalig freelancer, op Twitter
‘Ik snap niet waarom freelancers klagen over Blendle. Als er meer tijdschriften in de AKO worden verkocht, zie je daar als freelancer ook niets van. Ga je straks ook de AKO vragen om een percentage van de verkoopopbrengst?’

Brenno de Winter

voorzitter NVJ-sectie Zelfstan­digen, op ThePostOnline
‘Een normaal bedrijf rekent ook de bron van een journalistieke productie mee. Maar dat gebeurt niet bij heruitgever Blendle. De goed bedoelende lezer denkt netjes te betalen aan de auteur, Blendle en het medium waar het verhaal vandaan komt. Maar dat doet Blendle dus niet. Het bedrijf strijkt 30 procent op en de uitgever 70 procent. Daarbij zijn bij meer dan duizend freelancers de rechten niet goed geregeld. De rechten van de bron worden door een blender gemixt tot een drankje, waarvan wij de zoete smaak niet mogen proeven. Hoe fout ben je dan?’

Wijbrand Schaap

voorzitter FLA, op De Nieuwe ­Reporter (DNR)
‘Blendle is een nieuw platform, een nieuwe openbaarmaking en een nieuwe uitgave. De krant verkoopt de stukken aan Blendle, en Blendle betaalt daarvoor. Inkomsten haalt Blendle uit de verkoop aan lezers. Een van de leveranciers, de belangrijkste, betaalt Blendle niet: de freelancer. Wij vinden Blendle een prachtig initiatief, maar ga niet de blits maken op onze kosten. Ga praten met Lira. Wij hebben daar recht op.’

Stefan ten Teije

De Gelderlander, voormalig free­lancer, in een reactie op DNR
‘Ik vind dat uitgevers recht hebben op de winst. Blendle en de uitgevers steken hun nek uit met dit initiatief. Journalisten, ook freelancers, krijgen in de regel gewoon een tarief voor het werk dat ze verrichten, niet voor het geld dat hun werk oplevert. Als ze dat willen, moeten ze zelf publiceren, dat mag gewoon. Wat mij betreft geven freelancers hun strijd op en profiteren ze net zo goed mee van verdienmodellen die de bladenjournalistiek toekomst­bestendiger maakt.’

Bekijk meer van

verdienmodellen

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.