‘Freelancers moeten meedelen in de opbrengst van Blendle en andere verkoopsites’
Uit een peiling op villamedia.nl blijkt dat 67 procent van de stemmers het eens is met deze stelling en 33 procent oneens (stand 19-5-2014).
Nikki Sterkenburg
redacteur Elsevier, voormalig freelancer, op Twitter
‘Ik snap niet waarom freelancers klagen over Blendle. Als er meer tijdschriften in de AKO worden verkocht, zie je daar als freelancer ook niets van. Ga je straks ook de AKO vragen om een percentage van de verkoopopbrengst?’
Brenno de Winter
voorzitter NVJ-sectie Zelfstandigen, op ThePostOnline
‘Een normaal bedrijf rekent ook de bron van een journalistieke productie mee. Maar dat gebeurt niet bij heruitgever Blendle. De goed bedoelende lezer denkt netjes te betalen aan de auteur, Blendle en het medium waar het verhaal vandaan komt. Maar dat doet Blendle dus niet. Het bedrijf strijkt 30 procent op en de uitgever 70 procent. Daarbij zijn bij meer dan duizend freelancers de rechten niet goed geregeld. De rechten van de bron worden door een blender gemixt tot een drankje, waarvan wij de zoete smaak niet mogen proeven. Hoe fout ben je dan?’
Wijbrand Schaap
voorzitter FLA, op De Nieuwe Reporter (DNR)
‘Blendle is een nieuw platform, een nieuwe openbaarmaking en een nieuwe uitgave. De krant verkoopt de stukken aan Blendle, en Blendle betaalt daarvoor. Inkomsten haalt Blendle uit de verkoop aan lezers. Een van de leveranciers, de belangrijkste, betaalt Blendle niet: de freelancer. Wij vinden Blendle een prachtig initiatief, maar ga niet de blits maken op onze kosten. Ga praten met Lira. Wij hebben daar recht op.’
Stefan ten Teije
De Gelderlander, voormalig freelancer, in een reactie op DNR
‘Ik vind dat uitgevers recht hebben op de winst. Blendle en de uitgevers steken hun nek uit met dit initiatief. Journalisten, ook freelancers, krijgen in de regel gewoon een tarief voor het werk dat ze verrichten, niet voor het geld dat hun werk oplevert. Als ze dat willen, moeten ze zelf publiceren, dat mag gewoon. Wat mij betreft geven freelancers hun strijd op en profiteren ze net zo goed mee van verdienmodellen die de bladenjournalistiek toekomstbestendiger maakt.’
Praat mee