Markt voor televisiereclame naar 903 miljoen euro; kijktijd daalt licht
Vorig jaar zijn reclamebestedingen op televisie met 20 procent gestegen. Spot- en non-spotbestedingen kwamen uit op 903 miljoen euro, meldt Screenforce in het TV Jaarrapport 2021.
De spot-reclamemarkt is vorig jaar uitgekomen op 806 miljoen euro. De markt groeide ten opzichte van 2020 met ruim twintig procent, naar 137 miljoen euro. De nonspot-bestedingen (dat wil zeggen, geen zelfstandige reclamespot maar in bijvoorbeeld sponsoring verpakte advertenties) zijn in 2021 uitgekomen op 98 miljoen euro.
De toegenomen vraag naar zendtijd heeft ook “een opstuwend effect” op de prijs gehad, aldus Screenforce. Adverteerders kozen in tijden van schaarste voor de duurdere inkoopvormen.
Kijktijd gedaald
Screenforce meldt dat de gemiddelde Nederlander elke dag 3 uur en 20 minuten televisie kijkt. Dat is 3 procent minder dan recordjaar 2020, ingegeven door de coronacrisis. Deze aantallen zijn echter nog steeds 5 procent boven de gemiddelde kijktijd van 2019.
“Van deze 200 minuten kijken we 2 uur en 8 minuten live en kijken we 27 minuten uitgesteld. We kijken dus 2 uur en 35 minuten per dag naar de programma’s en reclames van de televisiezenders”, aldus Screenforce.
Dagelijks gaat 46 minuten naar andere vormen schermconsumptie, zoals video-on-demandplatformen als Amazon Prime, Netflix en YouTube. De daling in kijktijd komt door een afname van live kijken (min 5 procent) met een groei van 13 procent in uitgesteld kijken. Meer bij Screenforce
Praat mee