word studentlid

— woensdag 9 maart 2022, 14:14 | 0 reacties, praat mee

Markt voor televisiereclame naar 903 miljoen euro; kijktijd daalt licht

Markt voor televisiereclame naar 903 miljoen euro; kijktijd daalt licht

Vorig jaar zijn reclamebestedingen op televisie met 20 procent gestegen. Spot- en non-spotbestedingen kwamen uit op 903 miljoen euro, meldt Screenforce in het TV Jaarrapport 2021. Laatste wijziging: 9 maart 2022, 14:16

De spot-reclamemarkt is vorig jaar uitgekomen op 806 miljoen euro. De markt groeide ten opzichte van 2020 met ruim twintig procent, naar 137 miljoen euro. De nonspot-bestedingen (dat wil zeggen, geen zelfstandige reclamespot maar in bijvoorbeeld sponsoring verpakte advertenties) zijn in 2021 uitgekomen op 98 miljoen euro.

De toegenomen vraag naar zendtijd heeft ook “een opstuwend effect” op de prijs gehad, aldus Screenforce. Adverteerders kozen in tijden van schaarste voor de duurdere inkoopvormen.

Kijktijd gedaald
Screenforce meldt dat de gemiddelde Nederlander elke dag 3 uur en 20 minuten televisie kijkt. Dat is 3 procent minder dan recordjaar 2020, ingegeven door de coronacrisis. Deze aantallen zijn echter nog steeds 5 procent boven de gemiddelde kijktijd van 2019.

“Van deze 200 minuten kijken we 2 uur en 8 minuten live en kijken we 27 minuten uitgesteld. We kijken dus 2 uur en 35 minuten per dag naar de programma’s en reclames van de televisiezenders”, aldus Screenforce.

Dagelijks gaat 46 minuten naar andere vormen schermconsumptie, zoals video-on-demandplatformen als Amazon Prime, Netflix en YouTube. De daling in kijktijd komt door een afname van live kijken (min 5 procent) met een groei van 13 procent in uitgesteld kijken. Meer bij Screenforce

Bekijk meer van

Screenforce

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.