mgm nvj maart

— donderdag 1 september 2022, 09:26 | 0 reacties, praat mee

Eerste half jaar 2022 toptijd voor televisiereclame; kijkgedrag verandert

Eerste half jaar 2022 toptijd voor televisiereclame; kijkgedrag verandert
De lockdowns van 2020/2021 zijn goed te zien in de Screenforce-grafieken. Kijkers verleggen hun aandacht naar andere activiteiten, waarschuwt Screenforce.

In het eerst half jaar van 2022 zijn bestedingen op de tv-reclamemarkt met 13 procent gestegen, tot een 'recordbedrag' van 460 miljoen euro in spot- en non-spotcampagnes. Dat meldt Screenforce, waarbinnen Ster, ORN, Ad Alliance en Talpa Network samenwerken. Laatste wijziging: 16 maart 2023, 11:19

Non-spot-bestedingen omvatten onder meer merkpromotie, programmasponsoring, product-placement en deelname aan programma’s en billboards in de buitenlucht.

Ook voor de rest van dit jaar is Screenforce positief: het verwacht tussen 6-8 procent groei in bestedingen over heel 2022. Wel wordt er minder traditionele televisie gekeken (-12 procent) terwijl uitgesteld kijken juist met 15 procent toenam.

“Het eerste half jaar kent twee gezichten. Het gaat weliswaar goed op de advertentiemarkt, echter laat de kijkersmarkt een ander beeld zien. De afgelopen twee jaar hebben we in de verschillende lockdowns massaal TV gekeken. Nu we weer alles kunnen en mogen, gebruiken we onze tijd ook voor andere activiteiten. Niet alleen de TV-broadcasters ondervinden dat, ook de Video On Demand platforms worden geconfronteerd met een lagere kijktijd”, waarschuwt ScreenForce.

Screenforce: TV Halfjaarrapport 2022 [.pdf]

Screenforce verwacht ondanks de energiecrisis en dalend consumentenvertrouwen dat tv-bestedingen op peil blijven. “De ontwikkeling van de tv-bestedingen in de eerste helft van dit jaar laten zien hoe veerkrachtig onze economie is en hoeveel positieve energie er door ondernemers gestopt wordt in het herstel na twee dramatische jaren. De groei in de TV-bestedingen is iets om trots op te zijn, maar niet voor lang”, aldus directeur Screenforce Michel van der Voort.

Volgens Screenforce is het gezien veranderend kijkgedrag zaak te innoveren en de kijker te volgen van traditionele kanalen naar onder meer online videoplatforms.

Bekijk meer van

Screenforce

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.