word studentlid

— maandag 27 november 2017, 11:00 | 0 reacties, praat mee

Wat doen we in 2025 volgens Jildou van der Bijl

Wat doen we in 2025 volgens Jildou van der Bijl
Ysbrandt en Jildou van der Bijl

Het Lucas-Ooms Fonds bestaat vijftig jaar. Om dat jubileum te vieren vroeg het fonds vijftig mediaprofessionals om hun visie op het medialandschap in het jaar 2025. Dat jaartal klinkt ver weg maar is dat eigenlijk niet, zeker gezien de razendsnelle en ingrijpende ontwikkelingen binnen de mediawereld. “Natuurlijk hebben we veel moois om op terug te kijken, maar we blikken bij het 50-jarig jubileum - zoals we altijd hebben gedaan - liever naar de toekomst. Júist nu”, stelt LOF-voorzitter Auke Visser. Villamedia publiceert negen visies uit het boek. Aan het woord is Jildou van der Bijl, Algemeen Hoofdredacteur LINDA en creatief directeur Mood for Magazines. Winnaar Mercur d’Or/LOF-prijs 2015. Laatste wijziging: 29 november 2017, 11:53

Achter mijn bureautje op mijn werkkamer thuis, zit ik wat te filosoferen over het medialandschap in 2025, als mijn zoon Ysbrandt binnenloopt. Hij heeft –zoals gebruikelijk- zijn telefoon in zijn rechterhand en wil me iets laten zien op Instagram. Of ik tijd heb. Tuurlijk, zeg ik. Als je mij eerst even helpt. Pak een stoel.

Ysbrandt van der Bijl is 14 jaar en zit in 3VWO Kunst & Media op het Goois Lyceum in Bussum. Hij haalt matige cijfers, blinkt uit in Engels en creatieve vakken, heeft leuke vrienden, kijkt nooit lineaire tv, zit op Snapchat en Instagram, doet aan fitness, volgt gamevideo’s op YouTube en speelt Minecraft met mensen over de hele wereld. Ysbrandt behoort tot de Generatie Z, de generatie na de Millennials. In 2025 zal hij 22 zijn.

Wat betekent media voor jou, Ysbrandt?
“Welke media bedoel je? Je hebt nieuwsmedia, dat is een inkomstenbron van kennis. Media is ook het NOS Journaal op je telefoon. En social media, dat zijn vrienden. Het gebruik van social media is voor mij een automatisme. Als ik wakker word of als ik thuiskom, kijk ik wat er is gebeurd.”

Zou je zonder kunnen?
“Ik denk dat ik wel zonder de vakantiefoto’s van mijn vrienden kan, dat is geen primaire levensbehoefte, er staat ook veel onzin op Snapchat hoor. Ik denk niet dat ik kan leven zonder nieuws, want dan ben je afgesloten van de wereld om je heen. En al die nieuwsmedia worden ook social. Ik volg 7Days op Whatsapp, daar lees ik artikelen. En ik heb NOSkort op Instagram, ik krijg een melding als er iets belangrijks is. Ze proberen dat ook op Snapchat, maar dat werkt niet voor mij, dan moet je helemaal doorklikken tot het verhaal afgelopen is.”

Lees je nog weleens iets op papier?
“Een oude Donald Duck of een Zo Zit Dat is een leuk gevoel. Een boek is fijner op papier dan online. Het geluid van blaadjes omslaan voelt prettig en je sluit je meer af. Je telefoon is je lifeline. Als je daar iets op leest, kun je continu worden afgeleid omdat alles daarop binnenkomt.”

Wat heeft de toekomst?
“Mijn telefoon is de toekomst. Efficiënt, snel, direct. Als ik iets wil leren, zoek ik het via how to op YouTube. Bijvoorbeeld als ik wil weten hoe ik breuken doe op een nieuwe rekenmachine. Of rekensommen die ik niet snap of hoe ik iets moet installeren op mijn computer. Er zijn ook echt hele goeie docenten die video’s maken op YouTube. Die docenten worden betaald als ze een partnership aangaan met YouTube. Ze krijgen dan 55 procent van al het geld dat verdiend wordt met reclames op hun video’s, het netwerk verdient 45.”

Snap je het principe If you don’t pay for the product, you are the product?
“Tuurlijk. Dat vind ik logisch. Maar YouTubers maken echt geen reclame voor dingen waar ze niet achter staan, want dan vallen ze meteen door de mand. Geloofwaardigheid is alles. Je wordt afgemaakt als je de boel belazert, dan krijg je allemaal dislikes.”

Waarom volg je YouTubers?
“Het zijn rolmodellen, iemand waar je de kunst vanaf kijkt. Je kledingsmaak, muziekkeuze, hoe je bent, waar je van houdt. Tieners willen kijken naar rolmodellen die net iets ouder zijn dan zij. Oudere mensen staan te ver van ze af, ze denken anders, hun belevingswereld, hun taal en hun humor is anders. “

Wat is nodig voor de toekomst?
“Media zullen de jongste generatie moeten volgen. Kinderen groeien op met technologie. En ze hebben tijd. Daarom vinden ze dingen uit. Iedereen moet kunnen programmeren. En media moeten snel zijn. En iedereen moet samenwerken. Collabs zijn echt belangrijk.”

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.