— donderdag 30 november 2017, 11:00 | 0 reacties, praat mee

Dit doen we in 2025 volgens WPG-directeur Patrick Swart

Het Lucas-Ooms Fonds bestaat vijftig jaar. Om dat jubileum te vieren vroeg het fonds vijftig mediaprofessionals om hun visie op het medialandschap in het jaar 2025. Dat jaartal klinkt ver weg maar is dat eigenlijk niet, zeker gezien de razendsnelle en ingrijpende ontwikkelingen binnen de mediawereld. “Natuurlijk hebben we veel moois om op terug te kijken, maar we blikken bij het 50-jarig jubileum - zoals we altijd hebben gedaan - liever naar de toekomst. Júist nu”, stelt LOF-voorzitter Auke Visser.

Villamedia publiceert negen visies uit het boek. Aan het woord is Patrick Swart, directeur WPG Uitgevers

In de jaren die voor ons liggen is Digital First voor niemand meer een vraag en toch worstelen nog altijd veel uitgevers met dit principe. Wij ook. Mobile First is mainstream en is waarschijnlijk al achterhaald door iets dat Maximum Mobile heet. Een mobiel apparaat of informatiedrager is dan nóg meer de plek waar mensen, naast elkaar en een berg digitale diensten, ook mooie digitale producten vinden en delen binnen een eigen context. Papier is er gewoon nog in 2025 en de rol van uitgever wordt dan juist alleen maar belangrijker.

We zitten meer dan ooit tevoren op relaties en context en we krijgen continu te maken met nieuwe disrupters die we nu nog helemaal niet zien aankomen. Een open deur is de invloed van de aanhoudende digitalisering, data gedrevenheid en robotisering, de finesse zit juist in de mogelijkheid tot voortdurende aanpassingen. Als ontwikkelingen elkaar snel opvolgen, kun je niet anders dan zorgen dat je flexibel bent. Je moet je koers kunnen aanpassen en zo inspelen op (on)voorziene veranderingen.

Startups zorgen veelal voor kleine verschuivingen door handige toevoegingen of juist slimmigheden binnen het vak of een niche. Van een aantal gevestigde uitgevers verwacht ik, naast een serieus aantal mislukkingen, juist ook revolutionaire introducties. In een samenleving waar analoog en digitaal steeds meer blurren, ontstaat een mixed reality waarin zowel Augmented als Virtual Reality eindelijk hun plek vinden en zo steeds sneller voor Maximum Mobile impact zorgen. Uitgevers bieden naast content vooral context. Zij worden voorlopers in contextual publishing waarbij het naast de inhoud vooral om de context van het individu gaat. Dit betekent dat inhoud altijd gekoppeld is aan een individu en zijn of haar specifieke situatie of behoefte. Kortom Context is King.

De informatiedragers van de toekomst hebben steeds meer mogelijkheden. Misschien hebben we allemaal wel toegang tot mobiele informatiedragers met flinterdunne oledschermen of persoonlijke projecties waarin je elke uiting of elke soort content kunt consumeren binnen jouw context. De gebruiker zal hierin bepalend zijn en beheert zijn eigen profiel en data.

Waarschijnlijk is Artificial Intelligence ook overal geaccepteerd, juist om relaties beter te begrijpen en makkelijker context te geven. Denk bijvoorbeeld aan een huis dat te koop staat in een straat; op je informatiedrager verschijnen allerlei gegevens over de buurt, het huis zelf, de geschatte waarde, de kwaliteit van de inbouwkeuken of de geschiedenis van de buurt. Digitale assistenten van de grote technologiebedrijven als Google, Facebook, Apple en Amazon geven binnen die context spot on suggesties voor additionele informatie die bij dat moment hoort. Alle uitgevers moeten blijven nadenken over hun propositie en hun onderscheidende vermogen, want de grote technologiebedrijven worden nog dominanter.

Vooruitblikkend naar 2025 wil ik dat de dynamiek van media en van het medialandschap zorgt voor Schwung zodat we blijven vooruitlopen op de grillige en vaak onvoorspelbare ontwikkelingen in de markt. Zodat we de continu veranderende behoeftes bij het publiek op een verrassende manier weten aan te spreken. Dat we met de huidige mooie merken en titels mensen stimuleren te groeien, te dromen en te denken.

Dat we uit onze voegen barsten van de ideeën, kennis en creatief talent. Dat de beschikbare technologie omarmd wordt en dat we blijven werken aan de ontwikkeling van ons portfolio voor een optimale relatie met bestaand en toekomstig publiek. Dat we samen met onze medewerkers zoveel moois blijven maken. Dat we blijven bouwen aan een portfolio en innovatie en vernieuwing stimuleren. Dat creativiteit de drijvende kracht is. Want we kunnen van alles vinden van context, data mining, machine learning, maar uiteindelijk draait het allemaal om creativiteit. Laten we daar vooral ook al in 2018 gebruik van maken.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.