e learning nvj

— dinsdag 1 maart 2022, 09:32 | 0 reacties, praat mee

Liveblog Oekraïne: veel donaties om Oekraïense media bij te staan; tv-toren Kiev onder vuur

Schade na beschietingen in de buitenwijken van Kiev | AFP - © Genya Savilov / AFP

In dit artikel houden we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in Oekraïne. De Koninklijke Landmacht en de NVJ Academy bieden een extra driedaagse training verslaggeving in conflictgebieden voor journalisten aan. Een campagne om Oekraïense media te helpen overleven levert al meer dan 300.000 euro op aan donaties. De European Broadcasting Union (EBU) heeft drie Russische omroepen geschorst. Sociale media beperken toegang tot Russische staatsmedia in de Europese Unie. Twitter plaatst vanaf nu labels bij tweets met links naar websites die gelieerd zijn aan de Russische staat. En een aantal sites belangrijke Russische media zijn door hackerscollectief Anonymous gehackt. Laatste wijziging: 7 maart 2022, 11:55

Rusland lijkt van plan de televisietoren in Kiev te vernielen met gericht raketvuur.

Voor journalisten: extra driedaagse training verslaggeving in conflictgebieden
Een flink aantal Nederlandse journalisten is inmiddels in de Oekraïne (zie ook dit handige lijstje) en het ziet er naar uit dat het conflict niet snel voorbij is. Vandaar dat de Koninklijke Landmacht en de NVJ Academy een extra driedaagse training organiseren voor journalisten die plannen hebben om naar conflictgebieden af te reizen.

De training vindt plaats op 20 april. Er is een beperkt aantal plaatsen, aanmelden kan hier.

Donatiecampagne voor Oekraïense media komt op stoom
Een campagne om te voorkomen dat onafhankelijke Oekraïense media door de oorlog omvallen, komt op stoom, meldt The Guardian. Middels een GoFundMe-pagina is al ruim 260.000 Britse Pond opgehaald, ruim 312.000 euro.

Er worden fondsen gereserveerd om journalisten, als ze in gevaar dreigen te komen, te helpen operaties te verplaatsen van Kiev en andere Oekraïense steden naar Warschau, Vilnius en andere naburige hoofdsteden, zei Jakub Parusinski, financieel directeur van de Kyiv Independent en de organisator van de campagne. “Wat we nu echt nodig hebben, is dat de wereld betrouwbare, geverifieerde informatie uit het hele land heeft, zodat mensen in Oekraïne, Rusland en Wit-Rusland precies weten wat er aan de hand is”, aldus Parusinski. “Hoe belangrijk buitenlandse correspondenten van buitenlandse nieuwsorganisaties ook zijn, je hebt lokale media nodig om het lokale verhaal te vertellen.”

Er worden ook andere initiatieven opgezet om te helpen bij het veiligstellen van fondsen voor bijvoorbeeld apparatuur, verzekeringen en technische ondersteuning voor sites, zei hij.

Amerikaanse omroepkoepel NAB wil af van Russische zenders
In een verklaring heeft de Amerikaanse National Association of Broadcasters (NAB) gepleit voor een opschorting van doorgifte van Russische staatsgesponsorde zenders. De NAB vertegenwoordigt duizenden radio- en televisiestations. De NAB zegt groot voorstander te zijn van het recht van meningsuiting zoals vastgelegd in het eerste amendement op de Amerikaanse grondwet. “Dit verbiedt private partijen niet om hun gezonde en morele oordeel te vellen”, aldus de NAB, die stelt dat de agressie tegen Oekraïne niet onbeantwoord kan blijven.

EBU schorst Russische omroepen
De Russische omroepen RTR, Channel One en RDO zijn met onmiddellijke ingang geschorst als leden van de European Broadcasting Union (EBU), een samenwerkingsverband van voornamelijk publieke omroepen uit de meeste Europese landen en enkele landen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. De raad van bestuur van de EBU heeft dat besloten naar aanleiding van de recente ontwikkelingen in Oekraïne.

Toegang tot Russische staatsmedia bemoeilijken
Moederbedrijf Meta van Facebook en Instagram gaat de toegang tot de Russische staatsmedia RT (voorheen Russia Today) en Sputnik in de Europese Unie bemoeilijken. Dat laat de voormalige Britse vicepremier Nick Clegg, nu president Wereldzaken bij Meta, op Twitter weten.

Het besluit van Meta volgt op toenemende druk vanuit de EU om meer te doen tegen desinformatie. Sociale media bestreden afgelopen weekend al een geavanceerde campagne om nepnieuws te promoten.

Mykhailo Fedorov, de vicepremier van Oekraïne, is blij met het besluit van Meta en roept ook YouTube en Google op om de media geen platform meer te geven.

YouTube geeft gehoor aan de oproep. Persbureau AFP meldt dat YouTube de kanalen van RT en Sputnik in Europe gaat blokkeren.

Twitter plaatst labels bij aan de overheid of staat gelieerde media-accounts
Twitter plaatst vanaf nu labels bij tweets met links naar websites die gelieerd zijn aan de Russische staat. Volgens Twitter worden er dagelijks meer dan 45.000 tweets geplaatst met linkjes naar websites die gelieerd zijn aan de Russische staat, zoals RT en Sputnik. Het label bestaat uit een oranje uitroepteken met een korte uitleg.

Ook medewerkers van Russische staatsmedia krijgen een dergelijk label.

Rachel Blevins, de in de hierboven genoemde tweet, hekelde het besluit van Twitter boos omdat het een label aan haar tweets had toegevoegd. “Twitter heeft zojuist het label ‘Russische staatsmedia aangesloten’ aan mijn account toegevoegd”, aldus Blevins. “Ik vraag om de onmiddellijke verwijdering van dit label, omdat ik een individuele journalist ben die niet namens Rusland of de Russische media spreekt.” Blevins verwijderde later de tweet, maar screenshots van de tweets zijn nog online te vinden.

Russische staatsmedia gehackt
Meerdere Russische staatsmedia zijn door hackerscollectief Anonymous gehackt om anti-oorlogsberichten en Russische oorlogsslachtoffers te tonen.

Het gaat onder andere om persbureau Tass, het dagblad Kommersant en Izvestia en de Russische editie van zakenblad Forbes. De websites lieten voor een korte tijd een anti-oorlogboodschap zien, waarin werd opgeroepen om een ​​einde te maken aan de invasie van Poetin in Oekraïne.

“Beste burgers. We dringen er bij u op aan om deze waanzin te stoppen, stuur uw zonen en echtgenoten niet naar een zekere dood”, stond op de verschillende sites te lezen. “Poetin dwingt ons te liegen en brengt ons in gevaar.”

Sommige sites werden vervangen door een zwarte “grafsteen”, waarin stond dat er 5.300 Russische troepen zijn gedood in de dagen na de start van de invasie, meldt Newsweek.

Moscow Times
The Moscow Times geeft aan problemen te hebben. De site werkt niet, maar updates zijn te volgen via hun Twitter-account.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.