website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Exclusieve inhoud Sluiten

Een NVJ-lid heeft dit artikel met je gedeeld. Gratis een maand alles lezen? Klik hier.

Een NVJ-lidmaatschap geeft je recht op:

  • Persoonlijk advies
  • Juridisch advies & rechtsbijstand
  • Perskaart
  • Korting op cursussen
  • Villamedia magazine

Word lid Verder lezen

Lessen voor de pers van Geerte Piening, het ‘wildplasmeisje’

Raymond Krul — Geplaatst in Journalistiek op woensdag 29 november 2017, 13:00

Opinie Een beetje aandacht van de media. Dat was waar Geerte Piening op hoopte toen ze contact legde met journalisten: ze had een in haar ogen onterechte boete voor wildplassen gekregen en daarom liet ze de zaak voorkomen. Het zou mooi zijn als er een journalist te vinden is die hier wat mee wil doen, dacht ze. Aandacht kwam er, zó veel zelfs dat ze er nog altijd een beetje beduusd van is.

Geerte Piening (24) weet de weg in medialand. Na een tijdje bij het tv-programma Podium Witteman te hebben gewerkt, is ze nu alweer een klein jaar werkzaam als producer voor Hart van Nederland. Ze wist hoe ze het publicitaire balletje aan het rollen moest krijgen voor haar rechtszaak. Wat ze echter niet had voorzien was dat het balletje in korte tijd uitgroeide tot een sneeuwbal van buitenproportioneel formaat. ‘Ik heb bewust de aandacht gezocht, maar ik had niet verwacht dat iedereen zou aanhaken. Het was echt heftig, ook gezien het feit dat ik niet graag in de belangstelling sta. Ik werk niet voor niets achter de schermen. Als ik het over zou moeten doen, weet ik niet of ik het opnieuw zo zou doen.’

Onrechtvaardig
Ruim twee jaar geleden werd Piening beboet omdat ze na het uitgaan op straat aan het wildplassen was. Ze besloot haar zaak voor te laten komen omdat ze het oneerlijk vond dat er veel meer openbare toiletten voor mannen zijn dan voor vrouwen. ‘Eerst ging het me puur om mijn eigen zaak: ik vond het onrechtvaardig en wilde daar iets tegen doen, Maar nadat ik afgelopen zomer de brief kreeg dat het moest voorkomen, dacht ik: eigenlijk zou het goed zijn als de media hier aandacht aan besteden, zodat het onderwerp op de agenda komt.’

Via een vriendin kwam Piening in contact met Broadly, het online vrouwenplatform van Vice. ‘Leuk, dacht ik. Noor Spanjer van Broadly vond het een top verhaal en zij wilde mij wel interviewen. Daarna volgden nog items bij AT5 en mijn eigen Hart van Nederland. Toen was het even stil, tot er een groot verhaal in het AD verscheen. Daarna was het niet meer te houden: echt ieder journalistiek medium heeft er aandacht aan besteed. Vooral op 18 september, de dag van de rechtszaak, was het een gekkenhuis. Een journalist die vaker rechtszaken doet, vertelde me dat er bij sommige moordzaken minder pers komt opdraven.’

Claimgedrag
Het heeft dus z’n voordelen om in de media actief te zijn, maar er zijn ook nadelen – voor deze rubriek bijvoorbeeld. Piening heeft flinke kritiek op het claimgedrag van de redactie van een talkshow, maar omdat ze collega’s niet openlijk wil afvallen, besluit ze de naam van het programma niet prijs te geven. ‘Ze belden me in de periode dat de eerste verhalen naar buiten kwamen. Vanaf het eerste moment begonnen ze me te claimen, vertelden me dat ik absoluut niet bij een andere talkshow mocht gaan zitten. Het was echt niet cool. Ze wilden zelfs niet dat ik voor Hart van Nederland geïnterviewd zou worden, het programma waar ik zelf werk! Aan de andere kant konden ze me geen zekerheid geven over de dag waarop ik zou kunnen komen. Die datum werd een paar keer verschoven. Uiteindelijk heb ik niet meer gereageerd en zijn zij er ook niet meer op teruggekomen. Ze hebben daarna nog wel aandacht besteed aan mijn zaak – dat vond ik dan wel weer sportief.’

Piening besloot in te gaan op een uitnodiging van De Wereld Draait Door. Ze zat daar samen met Bahareh Goodarzi, die in NRC Handelsblad een opiniestuk had geschreven waarin ze vrouwen opriep te gaan wildplassen. ‘Voor de buitenwereld ging het misschien goed’, zegt Piening, ‘maar zelf was ik nog nooit zo zenuwachtig geweest. Gelukkig zat ik er met Bahareh, die mijn zaak steunde en het ook wat breder trok. Ik had vooraf gezegd dat ik niet met iemand in discussie wilde gaan en aan die insteek heeft de redactie zich ook gehouden. Op een gegeven moment dacht ik: nu weet ik wel zo’n beetje wat ik wil zeggen. Precies op dat moment was het gesprek afgelopen, haha. Toch was het een positieve ervaring voor mij. Wat ik waardeerde, is dat de redactie mij na twee weken nog een keer belde, om te vragen hoe het nu ging.’

Flinke hype
Piening wilde een beetje aandacht, in plaats daarvan werd ze het middelpunt van een flinke hype. ‘Ik heb me daar wel echt over verbaasd. Voor het doel wat ik wilde bereiken was al die belangstelling fijn, laat daar geen misverstand over bestaan. Veel gemeenten zijn er nu mee bezig en er zijn ontwerpwedstrijden gaande voor openbare toiletten voor vrouwen. Er gebeurt veel meer dan ik had durven dromen. Aan de andere kant vraag ik me af: stel dat Anne Faber vermist was geraakt in de week van mijn rechtszaak, zou het dan ook zo groot geworden zijn? Het heeft ook zo’n hype kunnen worden omdat er in die week blijkbaar niet veel ander heftig nieuws was.’

Waar Piening zich ook over verwonderde was dat vrijwel ieder medium er aandacht aan besteedde. ‘Zijn journalisten zo weinig selectief? Het viel me niet alleen op dat ze er allemaal opdoken, maar ook dat ze dat allemaal op dezelfde manier deden. Vrijwel niemand koos voor een wat origineler insteek of besloot het onderwerp helemaal links ze laten liggen. Het leek of ze allemaal het gevoel hadden dat ze hieraan mee moesten doen. Ze namen ook van alles van elkaar over, inclusief feiten en cijfers die niet klopten. Ik heb meerdere keren gelezen dat ik student ben, terwijl ik al drie jaar geleden afgestudeerd ben. Eén keer was er een medium dat zei: we hoeven geen interview, want je bent overal al geweest. Toen dacht ik: ja tuurlijk, dat snap ik.’

Toch zijn er volgens Piening ook andere factoren die ervoor hebben gezorgd dat het zo’n hype werd. Het feit dat de rechter in zijn uitspraak aangaf dat Piening best in een mannen-urinoir had kunnen plassen, deed haar zaak eerder goed dan kwaad. ‘Zonder die absurde uitspraak was ik ergens op pagina 7 terechtgekomen. Nu werd ik voorpaginanieuws.’

Geuzennaam
De hype zwol aan, bereikte een hoogtepunt (‘Op de site van de BBC was een artikel over mij beter gelezen dan een stuk over Trump’) en ebde toen voorzichtig weer weg. In de zoekresultaten van Google zal Geerte Piening voorlopig nog wel even dat ‘wildplasmeisje’ blijven. Vindt ze dat eigenlijk vervelend of beschouwt ze het inmiddels als een geuzennaam? ‘Nu de hype een beetje achter de rug is, heb ik steeds vaker een gevoel van trots. Als ik niets had gedaan, was er nooit aandacht voor dit probleem geweest, dat weet ik zeker. Ik heb nog even nagedacht om in hoger beroep te gaan, maar daar heb ik vanaf gezien. Mijn doel was namelijk bereikt: ik wilde aandacht voor onrecht en dat is gelukt. Ik ben ook erg blij dat ik er positief ben uitgekomen. Het dubbeltje had net zo goed de andere kant op kunnen vallen: dat iedereen me een zeurpiet had gevonden. Als ik in hoger beroep was gegaan en er opnieuw een uitspraak was gekomen, inclusief bijbehorende media-aandacht, was het beeld misschien gekanteld, zo van: heb je háár weer.’

De zaak van Piening werd door feministen aangegrepen om te illustreren dat vrouwen nog altijd achtergesteld worden ten opzichte van mannen. Had Piening daar vooraf rekening mee gehouden? ‘Nee, totaal niet. Het ging mij puur om mezelf en mijn eigen zaak. Maar ik begreep later wel beter waarom het breder getrokken werd en dat vind ik ook prima. Ik ben nu zelfs genomineerd voor de Joke Smit-prijs. Leuk en eervol, ik had absoluut niet verwacht dat zoiets zou kunnen gebeuren.’

 

 

De lessen voor de pers van Geerte Piening

• Talkshows moeten ophouden met het agressief claimen van hun gasten. Je kunt ook op een respectvolle manier praten over exclusiviteit, zoals Piening bij andere talkshows heeft ervaren. Ze snapt dat programma’s hun agenda soms op de laatste dag moeten omgooien, maar ze snapt niet waarom ze soms al twee weken van tevoren gaan schuiven met gasten.
• Neem geen feiten en cijfers klakkeloos van elkaar over, maar check je eigen feiten. Dan maak je geen fouten over het aantal openbare toiletten in Amsterdam, of dat Piening geen student meer is.
• Wees kritisch op je onderwerpkeuze. Waarom aandacht besteden aan een onderwerp dat iedereen al heeft?

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.