— maandag 8 juli 2019, 17:03 | 0 reacties, praat mee

Leidsch Dagblad wil dat gemeente haar inzending voor Galjaardprijs intrekt

Hugo Schneider, hoofdredacteur van het Leidsch Dagblad, roept de gemeente Leiden op haar inzending voor de Galjaardprijs (een prijs voor voorlichters) in te trekken. De afdeling voorlichting van de gemeente heeft het Leids Mediafonds voorgedragen. Schneider: 'Om het voor te dragen voor een voorlichtingsprijs vind ik een misser.'

De inzending voor de Galjaardprijs is een initiatief van de afdeling voorlichting met medeweten van de verantwoordelijke wethouder. Het is een prijs voor een innovatief, inspirerend voorlichtingsproject met impact. Mocht Leiden winnen, dan valt de afdeling communicatie in de prijzen. En dat straalt natuurlijk ook af op de stichting, aldus een woordvoerder van de gemeente eerder tegen Villamedia.

De gemeente ziet het stimuleren van de lokale onderzoeksjournalistiek als een succesvol communicatieproject. Volgens de woordvoerder omdat er veel over wordt gesproken binnen en buiten de gemeente en er goed wordt samengewerkt met lokale journalisten, die nu immers meer tijd hebben voor onderzoek.

Schneider: ‘Ik kijk hier erg van op. Het Leids Mediafonds wordt geacht de journalistiek in de Leidse regio een impuls te geven, maar is beslist geen communicatie-instrument. De gemeente Leiden heeft namelijk geen enkele invloed op de de journalistieke projecten, die financieel ondersteund worden. Dat bepaalt het bestuur van een onafhankelijke stichting. Zou het anders zijn, dan had Leidsch Dagblad geen voorstellen ingediend.’

‘Ik begrijp wel dat Leiden erg trots is op zijn Mediafonds, en dat is ook volkomen terecht, andere gemeenten mogen er een voorbeeld aan nemen, maar om het voor te dragen voor een voorlichtingsprijs vind ik een misser. Het wekt de suggestie dat de overheid invloed uitoefent op het bedrijven van onafhankelijke journalistiek en dat kan niet de bedoeling zijn. Het gemeentebestuur zou er goed aan doen deze nominatie in te trekken’.

De gemeente handhaaft de inzending. Een woordvoerder: ‘We dragen het project voor omdat zowel de gemeente als de media belang hebben bij goed geïnformeerde burgers. Communicatie is breder dan voorlichting. Wij vinden het Leids Mediafonds een inspirerend en innovatief project met impact. Ook op het gebied van communicatie en participatie’.

‘Bij het Leids Mediafonds staat de onafhankelijkheid van de journalistiek voorop. Het Leids Mediafonds is veel breder dan de gemeente. Het fonds beperkt zich niet tot de gemeentelijke politiek of projecten van de gemeente. De gemeente heeft geen invloed op de onderwerpen waarover geschreven wordt. Dit is dan ook geen voorlichtingsinstrument van de gemeente. We zien sinds de oprichting van het mediafonds veel meer lokale onderzoeksjournalistieke producties die toegankelijk zijn voor iedereen in Leiden en daarbuiten. Het is nu aan de jury om de inzending verder te beoordelen’.

Het bestuur van het Mediafonds zegt in een reactie niet op de discussie rondom de Galjaardprijs te willen ingaan. Het bestuur steekt zijn energie in het tegengaan van de voorgenomen bezuiniging op het fonds. Het fonds is niet alleen ingezonden voor de Galjaardprijs, maar er dreigt ook een korting op het budget van driehonderdduizend euro op een totaal van één miljoen euro in vier jaar.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.